wanneer chemo en of bestraling?

is chemo de laatste strohalm?
schieten met hagel op kanker?
of heeft men meer kans bij bestraling?
wat komt eerst chemo of bestraling?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
6.6K

Het beste antwoord

Ieder geval van kanker vereist zijn eigen specifieke behandeling. Als een tumor tot één enkele plaats beperkt blijft, wordt een operatie of primaire radiotherapie overwogen omdat deze behandelingen in een dergelijke situatie tot effectieve genezing kunnen leiden.

Chemotherapie wordt gewoonlijk toegepast wanneer er uitzaaiingen zijn of als aanvulling op een operatie of radiotherapie.

Soms kan bestraling een voorbereiding zijn op een operatie: de straling maakt dan de tumor klein genoeg om door een chirurg te laten verwijderen

Om de ‘restjes’ van tumoren na een geslaagde operatie te verwijderen, krijgen patiënten vaak chemo toegediend.

Soms, als er tegen kanker niets meer te doen is, kan chemo helpen om de pijn te verzachten doordat de tumor dan niet meer groeit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt!!!

Andere antwoorden (2)

Het hangt helemaal van de soort kanker af:
als er een geisoleerde tumor is, is bestraling een goede optie. Als er veel uitzaaiingen zijn is het ondoenlijk om die allemaal te bestralen.
Chemo wordt meestal toegepast om verspreide uitzaaiingen of tumoren aan te pakken, of als nabehandeling bij bestraling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is appels met peren vergelijken.

Er zijn zoveel soorten kanker bij zo veel verschillende mensen dat iedereen een persoonlijke behandeling krijgt.

De oncoloog (kankerspecialist) van mijn man vertelt dat men tegenwoordig veel voorzichtiger en veel rustiger
met behandelingen te werk gaat dan vroeger. De chemo-samenstellingen zijn ook verbeterd.

Dat neemt niet weg dat het zware medicatie is,
die ook gezonde delen of deeltjes van het lichaam
kapot kunnen maken.
"Schieten met hagel" is het tegenwoordig niet meer.
Bronnen: