Hoeveel mensen met een duidelijke cirkel na een tekenbeet krijgen ook daadwerkelijk de ziekte van Lyme?

Ik weet dat je in ieder geval besmet bent, de cirkel is een 100% bewijs. Maar wordt je dan ook daadwerkelijk ziek? Zo nee, hoeveel procent wordt het dan wel?
Officiele cijfers en onofficiele zijn interessant.
Ik weet dat zonder de kring het erg moeilijk is te bewijzen, omdat de test niet altijd uitsluitsel geven.
Daarom gaat het mij nu om hoeveel mensen met een bewezen besmetting daadwerkelijk ziek worden.
En hoe wordt dat gemeten? Want veel mensen krijgen pas na jaren verschijnselen. Worden deze meegeteld?

Toegevoegd na 6 uur:
Bedankt voor de antwoorden, helaas zit HET antwoord er niet bij (dit alles heb ik ook gegoogled en nog veel meer:-)

Mijn conclusie is:
het is niet bekend hoeveel mensen na een cirkel (daarom noem ik dat ook specifiek, want dan is de besmetting 100% zeker) wel en hoeveel geen lymeklachten krijgen.
Ik weet dat de klachten zeer divers kunnen zijn en de vorm kunnen krijgen van ALS, ME, Reuma, Fibromyalgie, dementie etc. Dit maakt het beoordelen natuurlijk erg moeilijk. Toch ben ik benieuwd of er cijfers zijn. Waarschijnlijk niet.

Toegevoegd na 6 uur:
Bedankt voor de antwoorden, helaas zit HET antwoord er niet bij (dit alles heb ik ook gegoogled en nog veel meer:-)

Mijn conclusie is:
het is niet bekend hoeveel mensen na een cirkel (daarom noem ik dat ook specifiek, want dan is de besmetting 100% zeker) wel en hoeveel geen lymeklachten krijgen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
1.3K
Ritsuka
12 jaar geleden
Meestal krijg je gelijk antibiotica. Dan word je niet ziek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het gaat mij om de hoeveelheid daarvan In Nederland krijg je standaard 2 weken 200 mg doxyxycline maar dit blijkt onvoldoende. Volgens internationale richtlijnen zou het 6 weken 600 mg moeten zijn. Dit ivm allerlei nare verschijnselen, gelijkend op als, me, fybromyalgie etc etc, vaak jaren na de eerste verschijnselen. die gaan wel over ja, maar daarmee ben je er niet. Met 2 weken 200 mg bereik je erg weinig.
Ritsuka
12 jaar geleden
Is dat zo? Bij mij hielp die kuur wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en heb je geen vage klachten meer, vaak griep, pijn in gewrichten, hoofdpijn, concentratiestoornissen etc?
Fijn! Mocht je ze wel hebben/krijgen, google dan eens op Ilads bij de lyme verenigingen...
Ritsuka
12 jaar geleden
ik heb nergens meer last van :)
Ritsuka
12 jaar geleden
ow wacht, ik heb de laatste week wel veel last gehad van mijn heup, maar heb daar ook 2 operaties aan gehad. Dus ik weet niet of er daar wat mis is of dat het van die Lyme kan zijn. Ik zal het eens aan mijn huisarts vragen, had al een afspraak staan.

Het beste antwoord

In 2009 liepen ruim 1 miljoen mensen in Nederland een tekenbeet op. Huisartsen zagen zo'n 93.000 mensen met zo'n beet en ongeveer 22.000 mensen met de eerste verschijnselen van de ziekte van Lyme.

In Nederland is gemiddeld een kwart van de teken besmet met de Lyme-bacterie. Er zijn wel grote verschillen: op sommige plekken is de helft van de teken besmet, op andere bijna geen.
Teken kunnen de ziekte van Lyme veroorzaken als ze zelf besmet zijn met de bacterie én als ze voldoende lang hebben vastgezeten in de huid. Als de teek zo snel mogelijk wordt verwijderd is de kans dat hij de bacterie overbrengt kleiner. Als de bacterie wel in je lichaam komt kán je de ziekte van Lyme krijgen.
Na 3 dagen tot 2 maanden kan er een rode ring of soms blauwachtige of roze vlek op de huid ontstaan, rond de plaats van de tekenbeet. Maar dat gebeurt niet altijd: ook zonder het verschijnen van de ring of vlek kan je de ziekte van Lyme hebben opgelopen.

Er is niet precies bekend hoe groot de kans is op het krijgen van de ziekte van Lyme. Als je een rode ring of vlek op je huid hebt gevonden die in enkele dagen groter wordt moet je naar de huisarts gaan. Doe dat ook als je na een tekenbeet: griepachtige verschijnselen krijgt, heftige pijn aan een arm of been krijgt, dubbelziet, kracht verliest in je benen, je gewrichten pijnlijk en gezwollen zijn, je neiging hebt tot flauwvallen, je gezichtsspieren verlammen, of hartklachten krijgt.

Niet iedereen die besmet wordt met de Lyme-bacterie krijgt de ziekte. Bij sommige mensen is het lichaam in staat de infectie te bestrijden met het eigen afweermechanisme.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Over je laatste alinea, daar gaat mijn vraag over. Zijn daar cijfers over bekend? Het is namelijk zo dat de eerste verschijnselen, vlak na de beet, wel genezen, maar dat daarna een gesukkel begint. Soms meteen, soms paas na tientallen jaren. Mijn conclusie: hier bestaan vast geen cijfers over, jammer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Bazzz,
Ik dacht eerder aan gegevens bij de huisarts genoteerd: x mensen met kring na tekenbeet
x mensen 2 weken antibiotica (COB)
x mensen genezen 100%
x mensen met blijvende klachten = chronische lyme
x mensen na langere antibiotica kuur (ILADS, moet je erg om zeuren) En in die verhouding ben ik geinteresseerd...
van daar mijn vraag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
he interessant, ik ga even kijken..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoewel geen echt antwoord (geen getal) toch ook weer wel: het is niet bekend hoeveel. En veel extra info!

Andere antwoorden (2)

De cirkel is de eerste fase van de ziekte. Effectief is het dus zo dat iedereen de ziekte krijgt, want ze hebben hem (De cirkel is een teken van de ziekte, niet van infectie).

Van de mensen die geinfecteerd raken, krijgt een groot deel nooit ziekteverschijnelen. Zij dragen wel antistoffen, maar krijgen zelfs geen rode cirkel, de eerste fase van de ziekte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt een rode circel na een tekenbeet is fase 1 van de ziekte van lyme. Iedereen met een rode cirkel na een tekenbeet heeft dus de ziekte. Ik zou zeggen zo snel mogelijk naar de huisarts met antibiotica ben je er snel weer vanaf.

Toegevoegd na 13 minuten:
Circel= Cirkel
Na fase 1 is het moeilijker om lyme te detecteren. Niet iedereen krijgt een rode kring, een andere methode om lyme aan te tonen is de aanwezigheid van antilichamen tegen lyme gemaakt door ons eigen immuunsysteem. De aanwezigheid van antilichamen betekend eigenlijk alleen dat je 'ooit' in contact geweest ben met lyme bacterie. Het zegt niet of je nog ziek bent of dat je er ziek van bent geworden. Daarnaast betekent geen antilichamen natuurlijk ook niet perse dat je geen lyme gehad hebt.