wat kun je eventueel oplopen (ziekten) als je van andermans glas drinkt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
22.5K

Het beste antwoord

Alle ziekten die overdraagbaar zijn door speeksel, druppelinfectie of door contact met (aangedane) huid!

Een compleet overzicht is ondoenlijk, maar ik kan wel voorbeelden noemen:

Cyto Megalo Virus
Ziekte van Pfeiffer
Verkoudheden
Griep
Herpes simplex (= koortslip)
Rode hond
Bof
Difterie
Mazelen
Tuberculose
Streptococcen (keelontsteking)
Meningitis (herselvliesontsteking)
Impetigo (krentenbaard)
Kinkhoest
...

Hiv is een voorbeeld van een infectieziekte welke NIET overdraagbaar is via speeksel, maar wel via bloed. De kans dat een hiv-besmet persoon met een bloedlip drinkt en jij vervolgens met dit bloed in aanraking komt via het glas EN dat dit vervolgens tot besmetting lijdt, is zo marginaal klein, dat dit te verwaarlozen is.
Dit geldt ook voor andere ziekten welke via bloed wel over te dragen zijn, maar via speeksel niet.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, anders moet je je vraag misschien wat verder specificeren. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

griep, verkoudheid, koortslip, angina, ziekte van pfeifer en nog wel meer waar ik niet op kan komen zo snel...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijna niets. Van het glas van iemand anders drinken is helemaal niet zo gevaarlijk als men denkt. De kans op herpes is heel klein. De mond van de besmette persoon moet al precies op dezelfde plaats zijn geweest als die van jou én dan moeten de blaasjes net op dat moment besmettelijk zijn. Het is dan ook nog zo dat het herpesvirus bijna geen overlevingskansen heeft op een glas.

Verkoudheid kan je ook niet oplopen door aan een glas te drinken. Men veronderstelt namelijk dat speeksel virusdodend is. Bij verkoudheid vindt vooral besmetting plaats in scholen, winkels, treinen, bussen en niet te vergeten de stangen van de karretjes van de supermarkt. Plaatsen dus waar relatief veel mensen zijn.

Pfeiffer kan je wel krijgen door van iemand anders zijn glas te drinken. Maar die kans is ook klein. De persoon moet juist op dat moment de ziekte hebben en jij moet een lage weerstand hebben. Als je met het virus in aanraking komt en je hebt een hoge weerstand, kan het zijn dat je helemaal niets merkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Herpes op je lippen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een allergische aanval als er iets in zat waar jij absoluut niet tegen kunt