bypass operatie na een angio?

Beste dames en heren,

mijn opa is ernstig ziek, hij ligt nou momenteel in een ziekenhuis in Turkije.

10 jaar geleden kreeg hij een hartaanval, waarna er een angio moest worden uitgevoerd, dit bleek onsuccesvol en zijn rechterbeen moest eraf, ook moest hij 3 dagen per week de dialyse in. Wat we ook hebben gedaan, hij stopte niet met roken.

Afgelopen maand gingen hij en mijn oma op vakantie naar Turkije, eerste dag ging nog goed, maar de dagen daarna heeft hij geen minuut geslapen heeft is ons verteld. Wat bleek, er moest weer een angio worden uitgevoerd, dat is dus vandaag gebeurt. Probleem was alleen, dat na de angio bleek dat hij ook nog een bypass operatie nodig had, ik weet nou niet of mijn opa dat aan kan.

Hij is al aardig op leeftijd (74) en heeft veel ziektes meegemaakt, vooral in zijn laatste jaren. het is een kettingroker, die maar niet kan stoppen

We hebben de Zilveren Kruis gebeld en zei zeiden dat ze met de doctors daar zouden communiceren of hij een vliegreis terug naar Nederland aan kan, zodat hij hier kan worden geopereerd.

Volgens die doctoren daar is er een kans van 7% (vooral door het roken ) dat hij het niet haalt, maar mijn tante die mee was zegt dat hij er heel slecht aan toe is.

Heeft iemand wel eens zoiets meegemaakt, of weten jullie uberhaupt wat over een bypas operatie, vertel het me alsjeblieft. ik heb er namelijk geen kaas van gegeten.
Moeten we ons zorgen maken, of valt het allemaal wel mee?

bvd,

jules

Toegevoegd na 1 minuut:
excuus voor lap tekst

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry ik weet er ook niks van maar heeeeeeel veel sterkte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ferdi: Bedankt gozert, @zkr500: Zo laag ben ik nou ook weer niet.

Het beste antwoord

Eerst en vooral sterkte voor de hele familie.
Vervolgens even duidelijk maken dat ik niet goed snap hoe je "hartaanval - angio - rechterbeensamputatie - dialyse" aan elkaar linkt, maar dat even terzijde.

In geval van een hartaanval is er een probleem van doorbloeding naar het hart.
Zoals je wellicht weet pompt het hart bloed door het lichaam, maar om dat te kunnen heeft het zelf ook zuurstof en energie nodig. Het hart haalt dat niet uit het bloed dat erdoorheen stroomt, maar wel uit de speciale bloedvaten die naar de hartspieren lopen. Dit heten de coronairen.

Bij rokers en ook om andere redenen kan het gebeuren dat deze coronairen (hartbloedvaatjes) dichtslibben. Op dat moment krijgen de hartspieren onvoldoende zuurstof en kan er zelfs een deel van die hartspieren afsterven. Als dat gebeurt spreekt men van een hartaanval.

Men zal proberen de dichtgeslibde bloedvaten (coronairen) opnieuw proberen te openen zodat de rest van de hartspieren terug genoeg zuurstof krijgen en ook niet gaan afsterven. Dat gebeurt bv. met een angio.

Bij een angio brengen ze een metalen draadje (eventueel met balonnetje) in de bloedvaten en duwen dat verder tot het in de hartbloedvaten (coronairen) terecht komt. Ze proberen te mikken in het bloedvaatje dat dichtgeslibt is en blazen dan voorzichtig het ballonnetje op in de hoop dat ze het bloedvaatje zo kunnen openduwen.

Soms lukt het niet met een angio om de coronairen opnieuw voldoende open te krijgen. Dat kan het geval zijn als de coronairen op vele plaatsen vernauwd en dichtgeslibt zijn of omdat de bloedvatwant erg fragiel is. In dat geval kan men een overbrugging plaatsen.

Bij een overbrugging neemt men uit het eigen lichaam een stuk bloedvat dat we kunnen missen (bv. uit het been of de borstspier) en maken daarmee een "overbrugging" van de aantaste coronairen. Ze hechten het bloedvat dus bij het begin van de coronair vast en sluiten het uiteinde opnieuw aan achter het vernauwde gedeelte. Het bloed zal dan via die nieuwe aangelegde weg vloeien en stroomt vervolgens netjes door tot in de hartspiercellen. Dat is een overbrugging. Vaak zijn er meerdere overbruggingen nodig.

Toegevoegd na 55 seconden:
Wegens meer uitleg dan toegestaan: voor vervolg zie in de reactie...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je opa nu:
Het nadeel is dat hij al meerdere problemen heeft (been geamputeerd en aan de dialyse), maar erger is dat hij in het verleden al eens een hartaanval had en dat betekent dus dat er al een stukje hartspierweefsel verloren is gegaan toen. Bovendien is hij een roker en zal daardoor minder snel herstellen na de operatie, maar ook opnieuw het risico lopen op een volgende hartaanval. Of de operatie voor de overbrugging veel risico's met zich meebrengt, hangt dus voor een deel af van de toestand waarin je opa momenteel verkeert, maar ook van de bekwaamheid van de artsen ter plaatse. Als zij heel vaak overbruggingen doen, kan je redelijk gerust zijn dat je opa in goede handen is. Hij zal er dan vast even goede zorgen krijgen als hier. Zijn ze echter niet zo bekwaam in die operatie, dan is het wijs om hem naar een ziekenhuis te brengen waar ze wel vaak overbruggingen doen. De slaagkansen hangen immers ook af van de bekwaamheid van de chirurg. Je moet echter ook rekening houden met de toestand van opa... als hij te ziek voor transport, dan is het een beetje kiezen tussen twee kwaad en zal hij wellicht de beste kansen hebben als hij ter plaatse geopereerd wordt. In elk geval veel sterkte daar!
Hopelijk is de uitleg duidelijk (ondanks uitgebreid).
Met vriendelijke groet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hartstikke bedankt voor je antwoord, ik vreesde dat er niet meer op gereageerd zou worden, maar nou weet ik gelukkig genoeg. Dat van het dialyse/beensamputatie heb ik gezegd zodat men snapt dat hij van tevoren ook wel eens in het ziekenhuis heeft gelegen en dus zwakker is dan een normaal gezond mens. İk heb het liefst natuurlijk dat het hiet wordt gedaan, maar anders zoeken we daar wel een bekwame arts.
Heb hem trouwens net nog gesproken, hij voelde zich gelukkig erg goed, nou gaan ze morgen overleggen of we hem hier naartoe halen of dat het daar wordt gedaan. Al met al, bedankt voor je snelle en vooral lekker uitgebreide reactie, het ga je goed.

Andere antwoorden (1)

Tonge wat erg allemaal voor jou. Maar helaas kan je alleen maar hopen dat hij geopereerd kan worden waar dat ook mag zijn, in ?Turkije of in Nederland. Eeen by pass krijg je niet zomaar zal met het vele roken te maken hebben. Je \ult af moeten wachten en het beste er maar van hopen, ik wens je veel sterkte met je zieke opa...gr Anne