Waarom kan je niet genezen wanneer je bloot gesteld bent onder nucleaire stralingen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten

Het beste antwoord

Volgens mij heeft dat te maken met de halveringstijd, dat verschilt per soort straling.

"De halveringstijd en de vervaltijd geven meestal aan wat de tijd is die een instabiel en exponentieel vervallend deeltje nodig heeft om tot de helft van zijn activiteit of straling te komen." - bron: wikipedia

als je dus een halveringstijd hebt van 10 jaar, en een straling van 20, dan duurt het dus 10 jaar voordat de straling 10 is geworden, en dan weer 10 jaar voordat dat weer 5 is geworden.

Kijk voor meer info bij de bronnen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De bestraling zelf waaraan je bent blootgesteld heeft geen halveringstijd. Met de halveringstijd bedoelt men de tijd dat het stralinggevende object nodig heeft om geen straling meer af te geven. Het gaat niet om het bestraalde object (of de bestraalde persoon).

Andere antwoorden (2)

Nucleaire straling vernietigt je DNA waardoor cellen niet of niet goed groeien,en zonder gezonde cellen gaan de levensfuncties achteruit waardoor de kans op herstel helemaal klein wordt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt prima genezen na blootstelling aan nucleaire straling. Het hangt er slechts vanaf, aan *hoeveel* straling in *hoeveel* tijd je blootgesteld bent geweest.

Net als met zeezout. Eet je binnen een uur een kilo zeezout, dan zul je sterven.

Zo ook met straling. Krijg je binnen korte tijd veel straling te verduren, dan wordt het DNA te zwaar beschadigd om gerepareerd te kunnen worden door je DNA-reparatie-enzymen. Vooral in sneldelende cellen, zoals de cellen van al je slijmvliezen en de bloedvormende cellen van je beenmerg, wordt de schade al doorgegeven voordat reparatie kon gebeuren.

Die cellen zijn dan kapot - definitief kapot. Dat overleef je niet.

Geringe stralingsbelasting is echter niet zo'n probleem. Net als met zeezout: hoe minder je daarvan binnen een uur eet, hoe hoger je overlevingskansen.

Hoe minder straling jij te verduren hebt gehad, hoe meer kans je hebt dat je reparatie-enzymen de schade bijtijds konden repareren. Dan is de kans dat je ziek wordt en misschien zelfs overlijdt, al een stuk kleiner.

Bij heel weinig straling is de kans op ziekte zelfs zo enorm klein dat je die niet meer kunt meten. Er zijn zelfs aanwijzingen dat een heel klein beetje straling gezond voor je is, omdat die als het ware de reparatiemechanismen alert houdt. Helemaal geen straling zou betekenen dat de reparatie-enzymen in een slaapstand gaan omdat ze nooit iets te doen hebben; als ze dan eens nodig zijn, bijvoorbeeld doordat je een kruid hebt gegeten dat DNA-schade veroorzaakt, zijn ze niet alert; je gaat dan dus dood aan het eten van een plantje, terwijl je dat normaal gesproken zou hebben overleefd doordat een heel klein beetje straling de reparatiemechanismen "wakker" houdt.

Maar goed, dit is nog maar een theorie. Wel aannemelijk, nog niet bewezen.

Om op je vraag terug te komen: je kunt prima genezen van beperkte stralingsschade. Van grote stralingsschade word je inderdaad ziek. Maar, zoals gezegd, geldt dat voor alles wat jouw lichaam beschadigt.