Ik word vaak wagenziek van lezen hoe kan ik dit stoppen?

Als ik lees in de auto word ik altijd ziek ik moet overgeven enzo aldus pilletjes werken niet en ht is echt vervelend hoe kan ik dot verminderen of Laten stoppen??
Ik word zo iezo misselijk in de auto maar als ik lees word
Het extra erg
Hoe kan ik die miselijkheid überhaupt laten stippen???

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
4.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even een taalfoutje corrigeren: "zo iezo" moet zijn sowieso. Tips voor een mooiere vraag:
- Graag ook leestekens gebruiken zoals komma's en punten.
- Verder enkel hoofdletters bij het begin van de zin.
- Opletten met die dt-fouten.
- En misschien eerst je tekst herlezen om typo's te corrigeren alvorens te posten.

Antwoorden (11)

Niet lezen :/ iedereen word daar misselijk van!
Of:
Recht vooruit uit de vooruit kijken en je op 1 ding concentreren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je wordt misselijk doordat je hersenen tegenstrijdige informatie krijgen van je ogen en je evenwichtsorgaan.

Als jij leest, zien je ogen een boek. Je ogen zien dus iets dat stilstaat. De informatie die vanuit je ogen naar je hersenen gaat is dus: ik sta stil.

Maar je evenwichtsorgaan voelt hoe je wiebelt, hoe je sneller en langzamer gaat, hoe je bochten maakt. De informatie die vanuit je evenwichtsorgaan naar je hersenen gaat is dus: ik beweeg.

Die tegenstrijdigheid zorgt ervoor dat je hersenen in de war raken. Daar word je misselijk van.

De beste oplossing is dus: niet meer lezen. En zelfs niet naar iets kijken dat zich in de auto bevindt. Want zolang je dat doet, geven je ogen aan je hersenen door dat jij niet beweegt. En dat klopt niet.

Je misselijkheid zal verdwijnen wanneer je naar buiten kijkt. Het liefst naar iets dat zo ver mogelijk weg is, maar dat wel "aan de aarde vast" zit. Dus geen wolken of vliegtuigen bekijken, maar heuvels, bossen, gebouwen enzovoort.

Zodra je dat doet, zien je ogen dat je beweegt. Je ogen zien hetzelfde wat je evenwichtsorgaan voelt. De hersenen krijgen geen tegenstrijdige informatie meer.

Toegevoegd na 1 minuut:

Verder natuurlijk de gebruikelijke tips: frisse lucht, makkelijk zittende kleding, niet roken (ook niet door anderen!), voldoende drinken, en elke twee uur een pauze waarbij je echt een paar rondjes loopt.

Toegevoegd na 2 minuten:

Oh ja, en een zonnebril op als de omgeving waar je naar kijkt te fel is.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, gewoon naar buiten kijken, bij voorkeur zelfs vooruit. En lekker op de horizon letten, of de weg zo ver mogelijk naar voren volgen, en blijven volgen. Minstens zo intensief als een boek lezen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goed uitgelegd!!! +++++++++++++
Ik heb precies hetzelfde als jij, de opossing is simpel: niet lezen in de auto.
Wat bij mij heel erg helpt tegen misselijkheid:
- pepermuntje / kauwgom
- luisterboek opzetten (neus eens rond in de bieb)
- oortjes in en muziek luisteren (werkt bij mij wonderbaarlijk goed tegen misselijkheid en voelt heel anders dan gewoon radio opzetten! Is veel beter)

Ik hoop dat je er wat aan hebt en veel autoplezier zonder misselijkheid toegewenst
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb ik ook altijd last van, heel irritant. Het enige wat bij mij een beetje helpt is heel goed op de weg kijken omdat je lichaam dan ziet waar de auto heengaat en de bewegingen minder onverwachts zijn. Lezen doe ik niet meer omdat dat sowieso tot problemen leidt. Als ik misselijk ben blijf ik misselijk totdat ik de auto uit ga en een stevig rondje loop, dus dat geef ik als tip voor als je misselijk bent. Voor de rest helpt er niet veel bij mij. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer een licht maaltijd te eten, voordat je vertrekt. Frisse lucht kan ook geen kwaad.

Lezen kan dit verergeren, dus ik zou i.p.v. lezen, even met frisse lucht naar buiten kijken. Vermijd eet luchten, en andere vieze luchten en drink redelijk wat water.

Veel succes ermee ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wagenziekte wordt veroorzaakt doordat je beweegt terwijl je niks doet, doordat je leest of in de auto kijkt wordt dit gevoel versterkt. Het punt is dat je lichaam heen en weer worst gegooid zonder dat het hier rekening mee kan houden. Het is heel makkelijk te verminderen door: naar de weg voor je te kijken, goed de aandacht naar buiten te richten zodat je kan zien welke beweging je gaat maken. Voorin gaan zitten omdat je dan voor het draaipunt zit. Ook helpt het om een raampje open te zetten voor frisse lucht en de ervaring dat er lucht langs je raam stroomt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan ook het stuur overnemen (zonder te lezen natuurlijk!). Je ziet en bepaalt altijd waar de auto heen gaat. Dan heb je nooit meer last van misselijkheid!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is de vragensteller 13 jaar (vanwege andere vraag) ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan is dit antwoord inderdaad niet zo geschikt voor haar. Excuses!
Regel voor regel lezen, met een blaadje pp de bladzijdes bv
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet audio boeken gaan lezen(lees laat je dus voor lezen) ideaal en je kunt ook met z'n allen luisteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt hier al een hoop goede tips gekregen.

Ik herhaal even enkele belangrijke zoals niet lezen in de auto, vooraan zitten en steeds naar het verste punt op de weg voor je kijken (dus bv. in de bocht kijken naar het eind van die bocht).

Verder werken een hoop middeltjes die je afleiden. Zie andere reacties.

Maar ook geneesmiddelen kunnen goed helpen.
Je neemt het pilletje in een half uur tot een uur voor vertrek en indien langere reizen kan je een tweede dosis nemen na 6 uur.
- H1–antihistaminica (o.a. promethazine, difenhydramine, dimenhydrinaat, meclozine)
- gastroprokinetica (metoclopramide, domperidon,...)

Of - scopolaminehydrobromide (synoniem hyoscinehydrobromide)

--> bij je apotheek kan je vast ook plakker vinden tegen reisziekte. Ga eens langs bij de apotheek en vraag er om raad.

Tip: voor een aantal mensen helpt het ook om op iets zuurs te bijten, zoals een citroen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Had dit als kind altijd, kreeg toen de tip om naar buiten te kijken en in heel rustig tempo af en toe een hapje van een appel te nemen. Dit werkte hartstikke goed en heb nu geen last meer, ik moet alleen niet lang lezen, want inderdaad je krijg tegenstrijdige informatie binnen: bewegen auto en letters die stilstaan.