Kan je ziek worden van een "koude buik"? Zie uitleg

Ik ben getrouwd met een Jordaanse man. Volgens hem (en zijn hele familie en de rest van de Arabische gemeenschap) kan je ziek worden (dwz diarree en overgeven) omdat je buik koud is geworden.

Hier geloof ik (nuchtere Hollander) dus helemaal niets van. Je wordt ziek van virussen en bacteriën. Niet van een koude buik. Ik heb al op internet gezocht, maar ik kan geen sluitend antwoord vinden.

Mijn tegenargumenten:
Waarom worden mensen in "koude" (Rusland, Canada, Alaska) landen dan niet ziek? Of zijn zij voortdurend ziek?

Waarom worden mensen in "warme" (Jordanie, Syrie, Marokko) landen dan wel ziek??? Het is er immers (bijna) altijd warm

Gisteren moest mijn dochter overgeven. Volgens mijn man omdat haar buik koud was geworden. Maar het is hier 30 graden.... Volgens mijn man omdat ik haar slaapkamerraam had openlaten staan. Maar dat doe ik altijd. En alleen gisteren heeft zij overgegeven. En gisteren sliep zij ook nog eens met een t shirt aan en uiteraard onder een deken.

Ik heb heel vaak diarree maar ik heb het altijd warm....

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
34.3K

Het beste antwoord

Dit is een fabeltje, net als dat je van op blote voeten lopen een blaasontsteking kan krijgen.
Maar er zit wel een reden achter.

Dat heeft te maken met weerstand, je kan 100 keer een koude buik hebben zonder dat er iets gebeurt, maar die ene keer dat je toch al niet lekker in je vel zit kan door dat openstaande raam, of het lopen op blote voeten je weerstand, net dat beetje verminderd worden dat je toch ziek word. Dan lijkt het dus of het door het openraam komt, maar zoals je zelf al schrijft, ziek wordt je niet van een open raam maar door bacterien of virussen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nou... Blote voeten op koude vloer? Of buikie te koud? (kan ook in de zomer). Nou sorry, dan voel ik het al aan m'n buik, en de eerstvolgende boodschap, die dan ook sneller komt, is diarree!!! Bij mij wel iig! PS. aangezien niet iedereen dit ervaart, hoeft het geen fabel te zijn hé.

Andere antwoorden (9)

Het zou een bijverschijnsel kunnen zijn van ziek zijn. Dus je wordt niet ziek van een koude buik, maar als je een koude buik hebt ben je ziek
12 jaar geleden
Dat moet volksgeloof zijn.
En diarree kun je ook krijgen door veel te vet te eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is volksgeloof, net zoals in sommige landen kinderen ziek worden van regendruppels op hun hoofd en je als net bevallen vrouw echt heel ziek wordt als je je haren wast.
Of zoals je in Nederland boven een bepaalde leeftijd erg ziek wordt van op de tocht zitten, ook al is het buiten 30 graden.

Mensen willen nu eenmaal heel graag het gevoel hebben dat ze 'in control' zijn over wat er met hun lichaam gebeurt en verzinnen daarom allerlei fabeltjes over waar je ziek van wordt. Zulk volksgeloof is erg hardnekkig, en ook wel grappig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een moeilijke situatie waar je in verkeert. Enerzijds heb je te maken met een hardnekkig volksgeloof, anderzijds weet je dat je in principe niet ziek wordt als je 's-nachts een raampje open zet.

De ziekte is natuurlijk niet veroorzaakt door een beetje temperatuurverschil. Maar als je qua geloofwaardigheid moet concurreren tegen een volkswijsheid heb je het moeilijk, zeker omdat die volkswijsheden wel ergens op gebaseerd zijn.

Ik zie met andere culturen ook dat mensen zich (in de winter) extreem beschermen tegen kou, in de huizen wordt gestookt tot 26°C en voor het buitenspelen worden de kinderen in 10 lagen kleding ingepakt en met muts en al in een skipak gehesen omdat het buiten -5°C is. Het gevolg is dat de mensen van jongs af aan geen natuurlijk afweermechanisme hebben tegen kou, en altijd kouwelijk blijven. Het gedrag wat door de cultuur is ingegeven veroorzaakt uiteindelijk ook de noodzaak tot het gedrag.

Zo ook de volkswijsheid van jouw man. Als je altijd zorgt dat je buik warm blijft, kan een enkel keertje afkoeling ervoor zorgen dat je ingewanden wat van streek raken.

Maar als je gewoon je lichaam went aan wisselende omstandigheden, dan heb je nergens last van. Ziek word je van virussen en bacteriën.
12 jaar geleden
Als je regelmatig buiktruitjes draagt, en dus je buik bloot hebt, kun je blindedarmontsteking krijgen, dus ja, je kunt er ziek van worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Kom jij ook uit het Midden-Oosten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bron?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee ik ben volbloed Nederlander, ik hoorde dit van mijn dokter
Cryofiel
12 jaar geleden
Snel een andere dokter nemen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dit is een goede dokter
Nee. Maar niet alleen in Jordanie bestaat die volkswijsheid. Nog niet zo heel lang geleden dachten veel mensen in Nederland dat ook. Sterkte met de strijd tegen het onbenul.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een koude buik heb ikzelf heel vaak,maar nooit ziek van geworden,wel van verkeerd eten!

Er kan een bacterie in zitten of je kan niet tegen olijfolie ,ik tenminste niet.

Van de meeste soorten olie heb ik geen problemen mee,alleen met olijfolie.

Let eens op wat jij en je dochter eet!

Wij Nederlanders zijn toch niet echt ingesteld
( ons lichaam dan )
op anders eten,laat ik het zomaar zeggen.
het beste met je dochter en jijzelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zit met enig ongeloof alle antwoorden tot nu toe te lezen. Ik zal nog wel eens zoeken of ik toch enig wetenschappelijk bewijs kan vinden MAAR IK HEB HIER ZELF OOK LAST VAN.

Als ik me te dun kleed in het gebied ca 10 cm boven en onder te navel wordt ik naar op mijn buik. Misschien niet direct elke keer diarree maar het VOELT gewoon niet goed.

Mensen in koude landen zijn m.i. daar niet de hele tijd ziek van omdat die zich vaak verstandiger kleden. Mensen in warme landen hebben niet zo'n last omdat het er bijna het hele jaar warm genoeg is.

Wij hebben precies zo'n tussen situatie. Het ene moment vallen de mussen van het dak en twee uur later is het 16 graden (ik kijk dan met enig afgrijzen naar meisjes met van die korte truitjes).

Maar ik geef het toe, ik ben wel extreem gevoelig op zulke dingen

Toegevoegd na 18 minuten:
Ik kan ook zo snel geen medisch verhaal vinden maar lees anders deze link eens wat een mevrouw in de supermarkt heeft, dat is werkelijk precies wat ik bedoel en waar ik zelf ook zo'n last van heb. Vooral in van die extreem koude supermarkten
12 jaar geleden
Het is eerder een gevolg dan een oorzaak.

Doordat je inwendige darmflora niet goed is (bacterie-virus) vecht het dit af. dit vereist meer van het lichaam. Meer energie gaat intern naar de darmen toe dan extern uitgegeven waardoor je effectief voelt dat je buik "kouder" is.
Wanneer je deze verwarmt, ondersteun je je lichaam wat de symptomen in sommige gevallen sneller doet verdwijnen. Trek de analoog met wanneer je koorts hebt en een extra dekentje oplegt om de griep af te vechten. De duur van de griep ia afhankelijk van het virus - niet van de hoeveelheid aan dekens...