Kan ik huidkanker krijgen?

Mijn vader is getest of hij huidkanker op zijn genen heeft en de uitkomst is positief.
Me zus en ik kunnen nu ook drager zijn van huidkanker. Onze moedervlekken worden gecontroleerd.
Nu de vraag hoe veel keer groter de kans is dat ik later huidkanker krijg in vergelijking met een allerdaags iemand?
Kan ik de kans op huidkanker verkleinen?
Advies is ook welkom

P.s.
Het is ook weer niet dat ik me er erg veel zorgen over maak

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
1.5K

Antwoorden (3)

Zeker heb je een grotere kans dit te krijgen, hoeveel keren groter is afhankelijk hoe je met de zon omgaat, de zon is vaak de grootste boosdoener voor de meeste ( niet alle) soorten huidkanker.
Je dus nooit laten verbranden in het zonnetje, nooit urenlang op een heet strand gaan zitten, geen vakantie landen opzoeken waar de zonnekracht erg groot is, zoveel mogelijk midden op de dag niet in de zon lopen en doe je het toch, veel smeren.
En ja, maar dat weet je zelf ook wel, regelmatig naar je moedervlekken laten kijken als er iets veranderd aan die vlekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn een aantal manieren om de kans op kleiner te maken. Deze zijn: goed smeren met zonnebrand voordat je in de zon gaat, beschermende kleding dragen (lange broek, lange mouwen en een petje) en bij voorkeur niet zonnen tussen 12:00 en 15:00. Huidkanker (kan) word(en) veroorzaakt door de UV-B stralen in de zon, deze zijn altijd aanwezig, ook in de winter. Als de zon er is (dus daglicht) is er UV-B.
Uiteraard zijn niet alle adviezen handig, want bij 30 graden als vandaag is een grote trui niet echt het eerste waar je aan denkt. Hou er gewoon rekening mee, en blijf smeren na 1x ben je niet voor de hele dag beschermd, kijk op de gebruiksaanwijzing van de zonnebrand hoe vaak nodig is.
Je bent nooit zeker of je wel of niet huidkanker krijgt, dus ook al volg je alles netjes op blijft de kans aanwezig (misschien als kind al eens verbrand)
Over erfelijkheid wordt steeds meer bekend, lees daarvoor het stukje op de volgende pagina eens door: http://www.erfelijkheid.nl/documentatie/interviews/bergman.php

Als je verder nog vragen hebt over huidkanker kun je ook altijd bij je (huis) arts terecht, als je veel vragen hebt, kun je dit aangeven bij de assistente zij zal dan een dubbel consult voor je boeken.

Ik hoop dat je wat aan mijn antwoord hebt.
Succes,
Groetjes,
Muffin05
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kans op huidkanker is aanzienlijk te verkleinen door aandachtig om te gaan met de in de zonnestraling aanwezige UV-straling. Uiteraard mijdt je bruiningsapparatuur sowieso al.

Diverse maatregelen die ik je kan aanbevelen:

1) Koop een goed zonnebrandmiddel met een factor die bij je huid pas, dat is gemiddeld genomen factor 20, maar afhankelijk van je type huid. Een goed merk is o.a. Riemann P20, La Roche-Posay ANTHELIOS, maar er zijn verschillende goede merken (o.a. Zwitserse). Let er daarbij op dat het product vrij is van Parabenen!!! Dat zijn conserveringsmiddelen die op zichzelf kankerverwekkend zijn.
Je moet niet vies zijn van een hogere prijs, maar het je huid en gezondheid. Je zult ook zien dat je er veel mooier mee kleurt (als je op kleur zit te wachten) dan goedkopere middelen. Let op, P20 er eerst een tijdje laten intrekken!

2) Draag als je buiten zwemt een short met een rashee. Een rashee is soort T-shirt met lange mouwen, maar dan heel dun en zit strak op je lichaam, met een UV beschermende laag. En het droogt heel snel weer op. Zodoende is een groot deel van je lichaam al goed beschermd waardoor je alleen nog voor je benen, handen en gezicht hoeft te zorgen met zonnebrandmiddel. Te verkrijgen in surfzaken.

3) Let op de tijd van de dag en de zonkracht. Op het midden van de dag is de zon vaak op zijn sterkst omdat hij dan hoger aan de hemel staat en het licht minder lang door dampkring gaat om te worden gefilterd. Daardoor is het UV(-B) aandeel groter of kleiner.
Houd daarvoor de zonkracht in de gaten met een hulpmiddel, zoals het kijken op teletekst, op je smartphone zoals iPhone als je die hebt, of je kunt zelf je eigen UV metertje bij je dragen. Ik heb een goede meter van Voltcraft, die heel precies aangeeft wat de factor is, en hoe lang ik met mijn huid en de factor zonnebrandmiddel die ik wel/niet op heb in de zon mag. Hij is ook waterbestendig.

En tenslotte, niet bang zijn! Het is het allerbelangrijkste dat je je fijn voelt buiten, want buiten zijn is heel gezond! Veel plezier, ook in de zon!