Wat heb je als je te weinig witte bloedlichaampjes hebt?

Mijn moeder heeft bloed laten prikken en ze heeft te weinig witte bloedlichaampjes. Wat betekent dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
56.2K

Het beste antwoord

Dat je moeder te weinig witte bloedcellen heeft betekent op zichzelf nog niet zo veel. Het kan zijn dat ze (ongemerkt) een infectie heeft (gehad) en dat daardoor de witte bloedcellen zijn 'opgebruikt'. In dat geval zal het aantal witte bloedcellen ook weer snel gaan stijgen. Als ze blijvend te laag zijn terwijl er geen infectie is, kan er een ziekte aan ten grondslag liggen, bijvoorbeeld een aanmaakprobleem in het beenmerg, of het kan het gevolg zijn van bepaalde medicatie. Het hangt dus van meerdere factoren af. Het nadeel van te weinig witte bloedlichaampjes op zichzelf is wel dat de kans op infecties groter wordt, en vooral dat die ernstiger verlopen omdat je lichaam ze niet (goed) bestrijden kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat ze minder afweer heeft. Witte bloedlichaampjes zorgen voor de antistoffen tegen ziekten in je lichaam. Weet je toevallig ook welke soort witte bloedlichaampjes ze te weinig heeft? Want er zijn verschillende soorten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Witte bloedcellen beschermen ons tegen allerlei infecties. Zij sporen binnengedrongen ziekteverwekkers, zoals bacteriën en virussen, op en vernietigen deze. Ook helpen zij bij wondgenezing, omdat ze beschadigde en afgestorven weefselcellen opruimen.

Tekort aan witte bloedcellen:
Bij een tekort aan witte bloedcellen ontstaat een groter risico op infecties.
Infecties kunnen gepaard gaan met koorts.