Heb een zware bloedarmoede wat zou dit kunnen zijn?

Heb een zware bloedarmoede heb veel te weinig bloedplaatjes, ook rode cellen en witte cellen. Momenteel zijn de onderzoeken nog bezig zou iemand kunnen weten wat het zou kunnen zijn?

Toegevoegd na 1 minuut:
leukemie is het niet in de komende dagen zullen ze iets meer weten heb ene beenmergpunctie moeten ondergaan

Toegevoegd na 4 dagen:
heb de uitslag het is aplastische anemie

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
2.6K

Het beste antwoord

Uiteraard moeten de dokters daar de juiste diagnose nog geven. Je zegt dat het gene leukemie is dan zou het andere zeldzame bloedziekten kunnen zijn zoals Aplastische anemie dit heb ik zelf ook gehad vroeger. Dit wil zeggen dat het beenmerg geen rode cellen witte cellen en gene bloedplaatjes meer aanmaakt.

Ze denken dat dit komt doordat het beenmerg wordt aangevallen door hun eigen cellen witte cellen. Lijkt op leukemie maar het is geen kanker maar hun eigen witte cellen. Maar dit is nog niet zeker dat dit daadwerkelijk ook zo is.

Ik kan je dus alleen aanraden af te wachten wat de punctie zegt, dan pas weet je de echte diagnose

Als er iets is contacteer me gerust en laat me zeker iets weten als je van iets meer weet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan zou het zeker niet lang meer duren tegen je het ga weten dit duurt tussen 14 dagen en 25 dagen . Ik zeg ook niet dat het aplastische anemie is maar de symptomen zijn wel dezelfde

Andere antwoorden (3)

Via dit medium is dit onmogelijk om te zien met zo weinig informatie. Je vraagt om een mogelijke diagnose welke veel meer onderzoek vergt. Hopelijk levert het onderzoek iets op waardoor je weet wat de oorzaak is. Je kunt wel kijken of er voedingsstoffen zijn die je helpen bij de opbouw van bloedcellen. Gedroogde ongezwavelde perzikken zijn hierom bekend als het gaat om opbouw van hemoglobine (rode bloedcellen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uiteindelijk kan alleen onderzoek voor jou uitwijzen wat bij jou de oorzaak van je bloedarmoede is, maar om je vast een aantal mogelijkheden te noemen wat een veel voorkomende oorzaak is heb ik het volgende voor je geknipt en geplakt van de bron onderaan:

Een ijzertekort is de meest voorkomende oorzaak van bloedarmoede. IJzer is een belangrijke bouwsteen van hemoglobine. Een ijzertekort kan ontstaan door bloedverlies (bijvoorbeeld in de darm of bij hevige menstruatie), door een toegenomen behoefte aan ijzer (bij een kind in de groei, bij zwangere) of door een tekort in de voeding (strenge vegetariers).
Een tekort aan vitamine B12 kan ook bloedarmoede veroorzaken. Een vitamine B12 tekort ontstaat meestal door een verandering in het maag/darmkanaal, bijvoorbeeld bij mensen die een gewichtsverminderende operatie hebben ondergaan (WLS) en daardoor een gastric bypass of een maagband hebben. Dit zorgt voor een verminderde opname van vitamine B12.

Overige mogelijke oorzaken:

Door sommige ziekten of medicijnen wordt het bloed sneller afgebroken. Deze verhoogde afbraak van rode bloedcellen (ook wel hemolytische anemie genoemd) kan ook bloedarmoede veroorzaken.

Tot slot kan een chronische ziekte zoals reuma of (herhaalde) infecties de aanmaak van hemoglobine verstoren. Ook hierdoor worden de rode bloedcellen sneller afgebroken waardoor bloedarmoede kan ontstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De beenmergpunctie zal sterke aanwijzingen geven.
Je kunt beter de (eind)resultaten afwachten dan gaan raden.
Ik ben blij voor je dat het geel leukemie is.
er zijn meer -minder ernstige- bloedziekten.
Als enige aanvullende suggestie : heb je met zware metalen gewerkt?(vooral in zoutvorm zijn Pb,Hg, Cd enz erg vergiftig.) is dat het geval, bespreek dit dan met de specialist.
Ze zullen ook al naar foliumzuur (b11) en cyanocobalamine(B12) alsmede ijzer (Fe) gekeken hebben.
Wat mij wel op valt is dat het totaal bloedarmoede is, de algehele aanmaak lijkt verstoord.
Dit kan wijzen op een algemene beenmergdepressie.
Sommige medicijnen, radioactieve straling en zware metalen kunnen dat veroorzaken.
Het is dus niet alleen belangrijk wat de oorzaak is maar ook wat de veroorzaker is.
Ik wens je veel sterkte!!