Welk verband kan er worden gelegd tussen AD(H)D en de ziekte van Lyme?

Ik heb ergens (?) gelezen/gehoord dat in plaats van te vertrouwen op een diagnose als zou je een AD(H)D-er zijn, dat je als gevolg van een infectie vanwege de ziekte van Lyme dezelfde symptomen kunt hebben. Wat is daarvan waar? Wat zijn eventueel de verschillen? Waar en hoe kun je die ziekte hebben opgelopen? Vragen, vragen, vragen .............. en nu jouw antwoord svp!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
1.8K

Het beste antwoord

Nee ADD/ADHD en de ziekte van Lyme zijn niet gerelateerd. Lyme kan wel bepaalde symptomen geven als concentratie problemen en stemmingswisselingen die je ook tegen komt bij iets als ADHD maar je zal er als psycholoog of arts behoorlijk naast moeten zitten wil je ze verwarren. ADD en ADHD geven vanaf de kindertijd af al heel consequent herkenbare symptomen die zich niet beperken tot symptomen die de ziekte van Lyme kan geven. Een klein beetje psycholoog moet daar doorheen kunnen prikken.
Verder geeft de ziekte van Lyme ook een hele reeks aan minder prettige symptomen die absoluut niks met ADHD te maken hebben.

Ziekte van Lyme wordt overigens verspreid door teken en veroorzaakt door een bacterie. ADHD lijkt genetisch te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een +.
Heel goed antwoord.

Andere antwoorden (3)

De ziekte van lyme krijg je door teken. Heeft niets met AD ADHD te maken
13 jaar geleden
Een van de kenmerken van ADD / ADHD, en bijvoorbeeld ook autisme, is dat het er al van kinds af aan moet zijn. Dat is een belangrijk kenmerk.
Lyme 'verwerf' je, door een tekenbeet. De klachten gaan meer de kant uit van grieperig, niet lekker, koortsig, vage klachten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ziekte van lyme is een infectie ziekte die je oploopt van een tekenbeet (bos, hoog gras, struiken.... overal waar je dit kan vinden kan een teek je bijten)

AD(H)D is een beperking, je mist wat stofjes. de verschillen zijn niet uit te leggen omdat dit alle kenmerken zijn van zowel lyme als adhd/add (zie bronnen en bijbehorende link)