Waarom helen wonden met name aan handen en voeten minder snel bij mensen met diabetes?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
1.1K

Antwoorden (4)

Omdat je die delen van je lichaam veelvuldig gebruikt en de wond dus geen tijd krijgt om tot rust te komen en te helen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Dat geldt ook bij mensen zonder diabetes. Dat kan het verschil dus niet verklaren.
Omdat de doorbloeding er over het algemeen slechter is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De doorbloeding is minder bij mensen met suikerziekte. Het is lastiger voor je lichaam om het bloed in die uiteinden van je lichaam te krijgen. Je lichaam heeft zuurstof in je bloed nodig om te herstellen, en dat wordt bij mensen met diabetes minder goed aangevoerd. Hierdoor hebben bijvoorbeeld ook rokers meer last van koude handen en voeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het echt exact wilt weten kun je hier kijken: http://medischcontact.artsennet.nl/Tijdschriftartikel/Wondgenezing-bij-diabetes.htm

In lekentaal: de cellen die moeten zorgen voor afdichting van de wond functioneren niet goed genoeg, de bacteriebestrijding door de witte bloedcellen is niet optimaal, de prikkel om nieuw weefsel aan te maken is verstoord en daar bovenop wordt er minder bloed toegevoerd in de handen en voeten - allemaal factoren die zorgen dat wondgenezing veel minder snel verloopt en er meer kans op infecties is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het enige juiste antwoord +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi compleet! +