Koortslip, wanneer intiem contact?

Mijn vriend heeft nu een week een koortslip.. Maar wanneer mogen wij weer zoenen? Het tintelt niet meer en blaasjes zijn over, alleen nog een wondje wat nog wel eens open wilt gaan

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
42.7K

Antwoorden (6)

Wachten tot het over is behalve als je een kooryslip wil
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja maar WANNEER is het echt over? Blaasjes + tintellingen heeft tie al een aantal dagen niet meer. Alleennog een wondje maar dan mag t alsnog niet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou wachten tot het helemaal over is het kan altijd open barsten
Je moet wachten tot je niks meer ziet, en dan kan je weer alles doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zolang het nog open is, moet je niet gaan zoenen. Je wordt dan ongetwijfeld besmet met het herpes simplex virus. Dit draag je dan de rest van je leven bij je. heel vervelend, want een koortslip openbaart zich altijd op momenten, dat het even niet uitkomt.
13 jaar geleden
Officieel ong. 10 dagen nadat hij t gehad heeft zou t weer moeten kunnen. Je moet in ieder geval zorgen dat er al korstjes op de "blaasjes" zitten én dat de korstjes "genezen zijn". Eerder gewoonweg niet zoenen (sorry)...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De incubatieperiode bedraagt twee dagen tot twee weken met een gemiddelde van een week (ofschoon op sites ook 4 à 5 dagen als gemiddelde incubatietijd wordt aangegeven). Het RIVM geeft maximaal 12 dagen aan. Dit betekent dus een week niet zoenen als er open blaasjes zijn.

De meeste mensen (80%) hebben overigens antistoffen tegen HSV-1. Aan jou of je het risico wilt nemen. Als je besmet raakt draag je het virus je leven lang mee, maar je hoeft hier niet heel vaak last van te hebben. Ik heb er zelf ervaring mee.

Waar je vriend wel mee moet oppassen is het kussen van kleine kinderen en baby's. Voor hen kan besmetting levensgevaarlijk zijn. Voor volwassenen niet.

Toegevoegd na 8 uur:
Mijn antwoord is niet helemaal duidelijk. Ik bedoel dat je besmettelijk bent als "je voelt dat je een koortslip krijgt en als de blaasjes open zijn. Dan kan het virus in het vocht zitten dat uit het blaasje komt. Bij mij helpt smeren met virusremmende middelen een beetje en is het blaasje zeker een week aanwezig, maar minder pijnlijk.

Zijn de blaasjes droog dan overleeft het virus het niet heel lang op de huid.

Mocht je toch besmet zijn, dan is de tijd tussen besmetting en infectie de "incubatietijd".

Maar zelfs áls je besmet wordt heb je waarschijnlijk antistoffen opgebouwd wardoor je er niet veel last van krijgt. Het virus kan zich op de een of andere manier wel verschuilen en aanwezig blijven en komt af en toe de kop op als je weerstand laag is. Daar komt de naam koortslip vandaan. Je krijgt het niet echt van de koorts, maar als je ziek bent kan het virus even de kop op steken.

Overigens heb je het over intiem contact. Pas zeker op als je vriend je oraal bevredigt! Het virus kan ook de huid bij of in de vagina besmetten.

Onderzoek:

"Ruim 41 procent van de respondenten vindt niet dat je voor het zoenen moet melden dat je een koortslip hebt. Opvallend is dat maar liefst 56 procent van de ‘koortsliplijders’ dit niet nodig vindt, terwijl juist zij zouden moeten weten hoe besmettelijk een koortslip is! Zo zoent bijna 44 procent met hun partner, terwijl ze voelen dat een koortslip op komst is (en ze dus besmettelijk zijn). Anderzijds zegt 54 procent van de ondervraagden een eerste date af als ze een koortslip hebben. Een kwart van de ondervraagden vindt het geen probleem orale seks te hebben terwijl ze een koortslip hebben. Terwijl op dat moment het herpesvirus ook naar de geslachtsdelen kan worden overgebracht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Eh - de incubatieperiode? Dat is toch de tijd tussen besmetting en het optreden van de eerste symptomen? Ik denk dat in dit geval de besmettelijkheidsperiode veel belangrijker is. De incubatieperiode is niet van belang: of die nu een uur is, of drie jaar - dat maakt niet uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad. De incubatieperiode van hepatitis C kan 20 jaar zijn.
Weet je wel dat 80% van de bevolking 'besmet' is? En waarschijnlijk ben jij het ook al:-)
Ik ben er vrij zeker van dat ik ook besmet ben omdat ik een zusje met koortslip heb, en anders wel door mijn werk, maar ik heb nog nooit een koortslip gehad!
De man en kinderen van dat zusje trouwens ook niet.
Ik heb me er in verdiept omdat ik in een creche werkte.