Bestaan 'droomziektes'?

Is er een ziekte waarbij het ziekteverschijnsel bepaalde dromen zijn? Dus wanneer iemand bijvoorbeeld een flinke periode lang hele heftige en vermoeiende dromen beleeft, is dit dan een ziekte?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten

Het beste antwoord

nee er bestaan geen droomziektes dus waarschijnlijk heeft het een andere oorzaak.

wel bestaan er slaapstoornissen

insomnia
als het inslapen moeilijk gaat, of verschillende keren per nacht wakker wordt.
en/of geen uitgerust gevoel heeft na het slapen en dat u te vroeg wakker wordt.
.
hypersomnia
De belangrijkste klacht is overmatige slaperigheid overdag, waarbij er toch lange nachten worden geslapen.
Het opstaan ’s morgens gaat moeizaam.

Plotselinge slaapaanvallen,
ook wel narcolepsie genoemd .Iemand met narcolepsie valt op ongelegen momenten plotseling in slaap.

Slaapstoornis als gevolg van een onregelmatig slaappatroon
Slapeloosheid (insomnia) of overmatige slaperigheid (hypersomnia) kan ontstaan door een onregelmatig slaapritme.

Slaapgebonden ademhalingsstoornis
De slaap kan ontregeld worden door achtereenvolgende ademstilstanden (slaapapneu). U stopt dan tot zestig seconden met ademen, waarna u naar adem snakt.

parasomnia
Het (vreemde) gedrag dat optreedt in specifieke slaapstadia of in de overgang van slapen naar het wakker worden: handelingen die optreden door een associatie met slaap.
Ook hier bestaan weer verschillende subtypes:

■Nachtmerries
■Pavor nocturnus: paniekaanval tijdens het slapen.
■Somnambulisme: slaapwandelen.
■Somniloquie: praten in de slaap.
■Hypnagoge schok: slaapstuip.
■Ritmische bewegingsstoornissen: de meest voorkomende zijn: hoofdbonken (jactatio capitis) en lichaamswentelen.
■Tandenknarsen.
■Slaapgedragsstoornis: de patiënten voeren hun dromen motorisch uit.
■Slaapparalyse: slaapverlamming, men is zich bewust van de omgeving, maar is niet in staat zich te bewegen.
■Prikkelende stoornissen, zoals seksueel gedrag tijdens de slaap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee dat is geen ziekte, hooguit iets psychisch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind een ziekte iets fysieks en iets psychisch noem ik een aandoening.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan moet je je toch iets beter in de definities verdiepen Roland1995.
Die ziektes bestaan niet.
Wat wel kan, is, dat je bijvoorbeeld bij koorts langdurig nare, heftige dromen kunt hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ijlen of hallucinaties terwijl je slaapt.
Nachtmerries worden ook genoemd in de dsm.
Zou ik toch wel onder de psychische ziektes/stoornissen scharen.
Als symptoom van PTSS kun je ook vaak en landurig nare dromen hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
okee, maar de vraag is: "bestaan droomziektes, ....Dus wanneer iemand bijvoorbeeld een flinke periode lang hele heftige en vermoeiende dromen beleeft, is dit dan een ziekte?".
M.a.w.: is het een ziekte als je lang vervelend droomt. Althans: dat lees ik uit de vraag.
Als gevolg van een (geestelijke) ziekte kan je zeker heftige dromen hebben, maar dat lijkt mij de vraag niet.