is een hiv virus niet zo iets opvallends dat ze het moeten zien bij een bloedonderzoek dat niet voor hiv bestemd is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
5.6K

Antwoorden (5)

Dat ligt eraan. Als ze je bloed testen op het aantal witte bloedcellen, is de kans aanwezig.
Hiv wordt ontdekt door de aanwezige T cellen in het bloed. Een T cel behoord tot een van de soorten witte bloedcellen.T cellen worden vernietigd als je hiv hebt. Dit verzwakt je immuunsysteem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hiv is een virus dat de T-cellen aanvalt, oftewel de cellen die zorgen voor jouw afweersysteem. Het is soms pas goed te zien in je bloed na een half jaar. Als je zeropositief bent draag je het virus wel bij je en kun je anderen ook besmetten, maar wordt je er zelf (nog niet) ziek van. Het is afkomstig van apen van origine, maar niemand weet precies hoe de besmetting in eerste instantie heeft plaatsgevonden. Het kwam eigenlijk pas op sinds de jaren tachtig, eind jaren zeventig, daarvoor bestond het nog niet. In die tijd gingen mensen met wisselde sexuele contacten ineens bij bosjes dood zonder duidelijke oorzaak. Je raakt besmet door Hiv door sexuele contacten, borstvoeding en tijdens de bevalling als het kind niet geboren wordt binnen vier uur dat de vliezen gebroken zijn.
Symptomen van de ziekte zelf heeft men niet, maar omdat het het afweersysteem verzwakt krijg je symptomen van andere ziekten. Dit kan wel tien jaar duren voordat iemand ook echt last krijgt van het Hiv virus. Vanaf het moment van de besmetting is hij/zij wel besmettelijk voor anderen. Het komt overal voor, maar voornamelijk in Afrika. Per jaar zijn er 33 miljoen zieken en ongeveer 3 miljoen besmettingen. Er gaan er per jaar zo'n 2 miljoen aan dood. Voor zover ik weet heeft het Hiv virus niet de neiging zich te mengen met een griepvirus. Het is ook geen gebruikelijk virus, omdat het de T-cellen aanvalt en men over het algemeen overlijdt aan het feit dat men geen afweer meer heeft tegen andere ziektes, zoals longontsteking en griep.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hiv wordt als een retrovirus geclassificeerd. De genetische blauwdruk van hiv heeft de vorm van RNA (ribonucleïnezuur) en niet van DNA (desoxyribonucleïnezuur). Hiv behoort tot een specifieke subgroep van retrovirussen die bekendstaat als lentivirussen, omdat het lange tijd latent aanwezig kan zijn voordat zich ernstige ziektesymptomen voordoen.

Wanneer hiv zich toegang heeft verschaft tot een gastheercel, is het in staat het mechanisme van de cel voor zijn eigen doeleinden te gebruiken. Het „herprogrammeert” het DNA van de cel, zodat die een groot aantal hiv-kopieën gaat maken. Maar voordat hiv dit kan doen, moet het een andere „taal” gebruiken. Het moet zijn eigen RNA in DNA veranderen, zodat het mechanisme van de gastheercel het kan lezen en begrijpen. Hiertoe gebruikt hiv een viraal enzym dat reverse transcriptase heet. Ten slotte sterft de cel, na eerst duizenden nieuwe hiv-deeltjes te hebben geproduceerd. Deze nieuwe deeltjes infecteren andere cellen.
Wanneer het aantal helper-T-cellen fors is gedaald, kunnen andere strijdkrachten het lichaam in bezit nemen zonder bang te hoeven zijn dat ze aangevallen worden. Het lichaam valt ten prooi aan allerlei ziekten en infecties. De besmette persoon heeft aids. Hiv is erin geslaagd het hele immuunsysteem lam te leggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, in principe kan dat niet. Laboratoriumonderzoek van bloed en ander lichaamsmateriaal wordt gericht gedaan op datgene waarom gevraagd wordt. Als bloed bijvoorbeeld getest wordt op glucose dan wordt dat met een meettechniek gedaan waarbij er geen bacteriën of virussen in beeld komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, het hiv-virus bestaat niet uit grote paarse lichtgevende ballen. Bij een bloedonderzoek wordt het bloed onderzocht op de dingen die op het formulier staan aangekruist, niet op andere dingen.

Het hiv-virus is op zichzelf niet opvallender dan een verkoudheidsvirus. De gevolgen zijn wel veel erger, maar het virus zelf is gewoon een virus.