Waarom zuigen veel mensen aan hun vinger als het bloed?

Dat smaakt toch veel te veel naar ijzer om het voor een 2e keer te doen? Helpt het het wondje sneller helen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3K

Antwoorden (6)

Het voorkomt dat je over je kleren bloedt!
bamibal
13 jaar geleden
Ja, in het speeksel van mensen zit Histatin, een soort proteïne. Dit versnelt het helingsproces.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb juist tijdens mijn studie geleerd dit niet te doen. Dit ivm het enzym; amylase, dit breekt de huid af en maakt deze week.
Ik denk ook gewoon om het bloed weg te halen. Ik vind het niet vies smaken ofzo, dus dan is het lekker makkelijk weg te halen. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is puur instinct. Als je bloedt, is het zaak om het bloed te verwijderen (kan roofdieren aantrekken) en de wond schoon te maken.

Miljoenen jaren evolutie laten zich niet zo gemakkelijk vervangen door schoon warm en koud stromend water en ontsmettingsmiddelen. Daarom is de eerste impuls nog steeds: vinger in de mond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben het eens met jou antwoord. Het oranje kruis adviseert om de wond dicht te drukken. Afspoelen moet je niet doen. http://www.ehbo.nl/ehbo/Eerstehulp_bij_bloeding.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik maak het gewoon schoon met een stukje wc papier en als het erg bloed buiten, met een blaadje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een blaadje? Vertel me alsjeblieft dat je dan precies weet van wat voor plant dat blaadje komt!
Ik denk dat het een gewoonte is. Of een soort reflex reactie. Op de ehbo cursus heb ik geleerd dat je wondjes dicht moet drukken. Dan ben je er het snelst vanaf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Speeksel is desinfecterend. Het maakt de wond schoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een misverstand.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Speeksel
Wond moet je uitspoelen als er vuil in zit. Echt zand of zo iets. Bij voorkeur droog houden en dicht drukken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Loek, in de vraag wordt niet aangegeven dat de wond vuil is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Loek037: daar heb je weer typisch zo'n Wikiprobleem, want er staat eerst: "antibacteriële activiteit: verschillende organische en anorganische stoffen hebben antivirale, anti-schimmel en antibacteriële werking."
En dan: "Een veelvoorkomend misverstand is dat speeksel desinfecterend werkt en dat het daarom goed is om de "wonden te likken", alhoewel uit onderzoek wel is gebleken dat het speeksel van sommige zoogdieren een stof bevat waardoor wonden sneller genezen. Menselijk speeksel bevat deze stof niet, maar mogelijk wel enkele antibacteriële stoffen." Dus niet desinecterend maar misschien wel antibacterieel terwijl er eerder al staat dat het antibacterieel is.
Oftewel: altijd verder kijken dan je Wikineus lang is, want Wiki is niet perfect.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
breekt zelfs de huid af,..dus nooit aan wonden likken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat ik me bij Hippo aansluit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Hippo
Maak even een antwoord van je reactie zodat ik je antwoord als beste antwoord kan kiezen. :)