Heeft een pasgeboren baby evenveel bloed in zijn lichaam als een volwassen man?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedoel je naar verhouding?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee.
Gewoon liter

Het beste antwoord

Nee hoor, daar heeft een baby de ruimte niet voor. Naarmate het lichaam groeit neemt ook de hoeveelheid bloed toe. Een volwassen man heeft gemiddeld tussen 5 en 7 liter bloed in zijn hele lichaam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Nee, een volwassen man heeft aan bloed al meer gewicht dan een gewone gezonde baby met alles er op en eraan weegt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Dat past niet. Bloed maak je zelf weer aan als je dat nodig hebt. Een volwassenen heeft ongeveer 5 liter bloed. Als je een beetje bloed kwijt raakt, maakt het lichaam weer nieuw bloed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een volwassen is veel groter dus in een baby past niet zoveel bloed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een pasgeboren baby heeft 300-400 ml bloed, dat is ongeveer de hoeveelheid van een blikje cola.
Een volwassen persoon heeft ca. 5l. bloed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in absolute zin niet, zie alle bovenstaande antwoorden. In relatieve zin echter wel! Het percentage van het bloed dat door rode bloedcellen wordt ingenomen heet het hematocriet. Dat ligt bij babies hoger dan bij de volwassenen. Dat komt weer doordat een pasgeborene een iets andere soort rode bloedcellen aanmaakt, omdat het daarmee het transport van zuurstof uit de placenta vergemakkelijkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De hoeveelheid bloed van een volwassen past niet in een baby.
"Het bloedvolume is de totale hoeveelheid bloed die door het lichaam stroomt. Dat is normaal gesproken ongeveer acht procent van het lichaamsgewicht. Een volwassene heeft gemiddeld 5 tot 5,5 liter bloed. Het bloedvolume moet groot genoeg zijn om alle weefsels in het lichaam een goede doorbloeding te kunnen bieden."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk niet. Het gewicht van het bloed van een volwassene is circa 2 maal zo groot als van een baby
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is het zo. Als je het gewicht van je lichaam door 8 deelt, zoveel liter bloed heb je ongeveer in je lichaam. Daarom is het niet bij alle mensen gelijk. Bij volwassenen zal dit neer komen op circa 5 a 8 liter bloed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verhoudingsgewijs zal dat inderdaad gelijk zijn. In liters wijkt het wel af.