Wat zou de oorzaak kunnen zijn van het opvallend hoog aantal zelfmoorden bij tandartsen?

13. Laag- en ongeschoolde arbeiders (plegen 1,46 keer vaker zelfmoord dan het gemiddelde)
12. Geschoolde arbeiders en machinisten (1,63 keer)
11. Wiskundigen en wetenschappers (1,85 keer)
10. Entertainers en komedianten (1,90 keer)
9. Artsen (1,94 keer)
8. Schrijnwerkers (2 keer)
7. Artiesten, beeldhouwers en schilders (2,12 keer)
6. Fotografen (2,5 keer)
5. Schrijvers (2,6 keer)
4. Balletdansers (2,67 keer)
3. Acteurs (2,8 keer)
2. Muzikanten (3,6 keer)
1. Tandartsen (5,45 keer)

http://www.zita.be/business/nieuws/1041262_13-beroepen-die-het-vaakst-tot-zelfmoord-leiden.html

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou jij het vooruitzicht kunnen verdragen dat je tot je pensioen met je handen in de mond van andere mensen zit?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan moet je geen tandarts worden ;p

Het beste antwoord

Vanaf de jaren dertig van de vorige eeuw is gepostuleerd
dat tandartsen vaker suïcide zouden plegen dan andere
academici. Dit zou samenhangen met
grote werkdruk en –stress, terwijl de tandarts qua
persoonlijkheid een ‘Pietje Precies’ zou zijn (iets wat ook
voor apothekers beschreven is). Vandaar meer depressies,
scheidingen en alcoholmisbruik, predisponerend
voor zelfmoordgedachten. Vermoedlijk speelt hierbij de makkelijke toegang tot medicijnen een rol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb altijd grote twijfels bij dergelijke berichten, wat houden de onderzoeken in, waarop dit lijstje gebaseerd is? hoe zijn ze gedaan? hoeveel mensen zijn er 'onderzocht'? enzenz.
Dus je kan je vooral afvragen: is het wel zo dat tandartsen vaker zelfmoord plegen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ok ik kan U volgen....i v m twijfels.
De lijst is mogelijks niet wetenschappelijk onderbouwd , maar is toch vrij significant , lijkt me
Leuk lijstje, maar weinig zeggend. Want sommige groepen zijn zo klein dat 1 geval de statistiek al enorm beïnvloed.

Echter, wil je redenen.....
Ik zuig er hier 1 uit mijn duim...met een klein beetje logische redenatie erachter..

Hooggeschoolden en mensen in de entertainment en/of artiesten plegen vaker zelfmoord volgens dat lijstje....
zouden deze mensen vanwege hun drukke werkzaamheden soms vaker tegen relatie problemen aanlopen? Wegens te weinig tijd voor hun relatie.
En als die relatie op de klippen loopt ook nog eens onredelijk veel af moeten dragen aan die ex?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het werk van tandartsen is weinig bevredigend. Er is geen contact met patienten, ze kunnen niets terugzeggen. Dar maakt depressief, hetgeen en belangrijke oorzaak is van zelfmoordgedachten, etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk omdat ze veel kwik uit amalgaamvullingen hebben ingeademd,dit stapelt zich op in de hypofyse en dit zorgt mede voor depressiviteit