waarom word je zo neergehaald op je spelling op gv

ik heb dyslexie, en dat is kort geleden pas echt vastgesteld, waarom vinden sommige mensen het hier zo uittemate bevredigend als ze weer iemand kunnen aanspreken op spellingfouten. ik vraag me af of je dat nou echt lekker vind, of is het gewoon het feit dat je kan aantonen dat je het beter kan.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, waarom eigenlijk? Wil ik ook weleens weten... Goeie vraag
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'uitermate' en je vergeet hoofdletters. enz.
Ik ben ook dyslecties :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben ook niet goed met ,,,, en ......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die vraag is echt al tig keer gesteld, vandaag nog zelfs. Leer de search eens gebruiken. http://www.goeievraag.nl/vraag/gebruikers-zeuren-spatie-ander-taalfouten.9735
http://www.goeievraag.nl/vraag/maakt-iedereen-probleem-spel-fouten.6121
http://www.goeievraag.nl/vraag/laaggeletterd-vragen-antwoorden-kwijt.7326
http://www.goeievraag.nl/vraag/vinden-mensen-andermans-taalfouten-corrigeren.7779 Dit is geen discussieforum ofzo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij is dyslexties, ontspan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ruud ik heb de zoekmachine gebruikt en leer jij maar eens normaal te doen. de vraag is ook anders ik zou willen vragen of je wil leren je ogen te gebruiken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En toch heeft Ruud wel een punt... (even los van hoe hij het 'verpakt' heeft).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Excuses als mijn reactie agressief overkomt hoor, dat is niet de bedoeling. Ik ben gewoon van mening dat deze vraag al veel te vaak gesteld is. En al was dat niet zo, ik vind deze vraag totaal niet bijdragen aan kennisvergaring. Deze vraag is gewoon discussie uitlokken over het feit of je nu wel of geen kritiek moet geven op foute spelling. Daar is deze website gewoon niet voor bedoeld. Bovendien is je vraag gewoon suggestief, want je geeft twee keuzes. Namelijk of mensen het lekker vinden of mensen willen aantonen dat ze het beter kunnen. Dus de vraag is helemaal niet bedoeld om informatie in te winnen, want anders had je hem wel minder suggestief geformuleerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 @ Ruud
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ruud heeft dan wel een punt en de vraag is op andere manier anders gesteld, ik wil nu puur weten waarom en wat heb je eraan, en wat voel je erbij.

Het beste antwoord

Vergeef hen, ze weten niet beter... (Waar heb ik dat vaker gehoord?)

Onwetendheid is pijnlijk voor anderen en voor degene die niet weet en ik zeg je dat hij die onwetend is veel meer pijn ervaart dan die hij veroordeelt of terecht wijst... Doe er je voordeel mee... Mijn kinderen zijn ook dyslectisch, maar wel helemaal mens, liefdevol en begripvol, maar foutloos schrijven kunnen ze niet, dat maakt ze niets te minder hoor...

En wie daar niet doorheen kan kijken...

:-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Joh, trek het je gewoon niet aan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry. Ik betrap me zelf ook wel eens op het verbeteren van andere, terwijl er bij mij ook regelmatig een spelfoutje inkruipt.

En nee, het geeft me geen bevredigend gevoel ofzo. Maar soms irriteer ik me er aan als iets onduidelijk wordt door spelfouten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bedoelt: "Soms erger ik er me eraan...?
;-)
Ik ben zelf echt een taal-mierenneuker, mij valt bijna elk spelfoutje op. En dan vergeet je soms dat de spelfouten van anderen niet altijd komen door laksheid o.i.d., maar dat zij die fouten van zichzelf gewoon niet zien..Mijn excuses als ik hier en daar wat te lomp reageer op spelfouten.
Maar daarnaast, soms begrijp je dingen ook gewoon niet door spelfouten, en dan is het juist goed als er wat van gezegd wordt. Ik vind het eigenlijk ook wel je eigen verantwoordelijkheid om erop te letten dat de spelling er een beetje goed uitziet, als je ook wil dat andere mensen moeite besteden aan je vraag/antwoord/reactie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ghihi ik vergat nog om erbij te zetten dat ik zelf vast ook een berg taalfouten maak. Verbindingsstreepjes zijn niet mijn sterkste punt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eerlijk antwoord
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja je moet toch iets hebben waar je goed in bent.
ik vind het iig ook erg vervelend dat mensen alleen maar gaan reageren op spelfouten. Blijkbaar is dat interessanter voor deze mensen dan de inhoud van het geschreven stuk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soms zijn mensen erg lui en schrijven ze liever in belabberde sms taal, omdat het toch wel te begrijpen is. En lang niet iedereen heeft het ‘kofschip’ onder de knie, daarnaast hebben ook dialecten en talen veel invloed.

Ikzelf woon nu iets langer dan 4 jaar in Nederland en heb ook last van mijn spelling, echt neerbuigende reacties daarop heb ik (nog) niet gehad. Overigens wel begrijpelijk dat leden zich wel hieraan irriteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik erger me aan spelfouten, maar reageer bijna alleen maar als de vraag onduidelijk wordt door de spelfout.

Dyslexie is erg vervelend en natuurlijk kun je van de dyslecticus niet altijd een foutloos antwoord krijgen. Wat ik bij jouw vraag merk, is dat je in elk geval probeert het allemaal zo goed mogelijk op te schrijven. Dat siert je en dat is ook de enige manier om de dyslexieduivel zo veel mogelijk buitenspel te zetten.

Ik vind het overigens wel goed dat mensen elkaar aanspreken. Bij inhoud komt ook een stukje vorm kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen die erg op spelling gericht zijn, hebben vaak niet eens door waar de tekst nou eigenlijk over gaat....

Ik zou maar iedereen die ALLEEN of ALLEREERST op je fouten reageert, gewoon lekker negeren. Ze hebben, helaas voor hen, een paar enorme oogkleppen op. En/of begrijpen niet of nauwelijks waar het over gaat.

Als ze EERST inhoudelijk reageren en nog wat te melden hebben ook, en DAARNA nog een kleine opmerking hebben, alla, beetje miereneukerig, maar dan heb je er tenminste nog iets aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
Een duimpje omlaag. Ik vind de vorm even belangrijk als de inhoud! Een zonder fouten geschreven vraag of antwoord is meteen duidelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat staat je vrij.... een vinger die naar de maan wijst, IS de maan niet.
Gewoon, omdat iedereen er strontziek van wordt als er hele volksstammen hun dyslexie als excuus gebruiken om geen spelchecker te gebruiken, of niet te weten wanneer je een d of een t gebruikt, of een zin niet met een hoofdletter te laten beginnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
JA, VOORAL DAT VAN DIE HOOFDLETTER IS HEEL IRRITANT ALS ZE ZOMAAR EEN HELE LANGE STRING ZITTEN TE TIKKEN EN DAN DENKEN DAT IK DIE KOMMAAS EN PUNTEN ER ZELF WEL EVEN BIJ GA DENKEN WAT DENKEN ZE WEL NIET NIET WEL WAAR ZE MEE BEZIG ZIJN ALSOF IK NIET IETS BETERS TE DOEN HEB EN ZIJ OOK NIET WAAROM DAN IK MOET BOETEN VOOR HUN LUIHEID EN PROBEREN HUN BAKSELS TE ONTRAFELEN TERWIJL JE NIET EENS WEET OF JE DENKT DAT JE WEET WAT ZE BEDOELEN OF DAT ZE HET ECHT ZO BEDOELEN OF DAT ZE ZICHZELF WEL HELEMAAL SNAPPEN. Zoiets bedoel je toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Justin Credible moet zich wel heel erg boven iedereen uit verheven voelen wil hij praten zoals hij doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
spelchecker is geen nederlands woord
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja jouw spelling is geweldig Melissa. Ongelovelijke @#%$$ met je #$%#$
ik denk dat het om beter kunnen gaat .
ze ergeren zich aan dat iemand anders het niet kan zoals zij het wel kunnen ..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
Een zekere basiskennis zou iedereen toch moeten hebben!
Een tekst vol spelfouten leest alsof je over een slechte weg rijdt, met continu onverwachte kuilen.

Hoofdreden om te corrigeren is: hulp bieden. Zie het als sociale controle.

Als iemand in de supermarkt breeduit in het gangpad staat, vraag ik die persoon ruimte te maken zodat anderen er langs kunnen. Ik probeer dat op zo'n manier te doen dat die persoon niet alleen ruimte maakt voor mij (één geval), maar begrijpt dat hij zich "principieel" kan verbeteren, en altijd voor iedereen ruimte kan maken zonder dat daarom gevraagd moet worden. Zo help ik die persoon zichzelf te verbeteren.

Doe je dat niet, dan heeft niemand een kans zich ooit te verbeteren - als ik nooit commentaar krijg op mijn gedrag, dan moet mijn gedrag wel perfect zijn, toch?

Met schrijffouten is het net zo. Krijg je nooit commentaar op je d's en t's, dan heb je geen enkele reden je spelling te verbeteren. Alleen door het commentaar ga je jezelf verbeteren.

In jouw geval kan ik niet zien dat je dyslectisch bent. Als ik erin slaag dat te onthouden, zal ik jou niet meer - of veel minder vaak - corrigeren. Als ik jou in de toekomst nog corrigeer, ben ik vergeten dat jij dyslectisch bent.

Dat is net zoals in de supermarkt: die persoon die het gangpad blokkeert omdat hij in een brede rolstoel zit, kan daar niets aan doen. In zo'n geval zal ik er niets van zeggen, omdat er niets te verbeteren valt. Die persoon is al zo "perfect" als mogelijk, dus "corrigeren" is zinloos, zowel voor hem als voor mij.

Dat is het lot van de dyslecticus: ik kan jouw handicap niet zien op mijn scherm. Ik zal je daarom behandelen als ieder ander, en proberen je te helpen je spelling te verbeteren.

Tenzij ik onthoud dat bailey dyslectisch is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Enneh - 't is niet "neerhalen op", zoals je in je vraag schrijft. 't Is een poging je te helpen jezelf te verbeteren. "neerhalen op" is je eigen interpretatie. Die zegt meer over jou dan over degene die het commentaar levert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed verwoord. Maar ik betwijfel of bailey het antwoord op waarde weet te schatten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat weet ze wel dank je voor het vertrouwen weer.
daar heb ik ook zo last van
somige kiken er op om je spelfouten te verbeteren.
ik noem geen naam en niet
maar ik trek me nergens wat van aan ze begrijpen de vraag en dat is voor mij belangrijk
ik stel me vraag zo als ik wil
dus trek het je niet aan en ga zo door
de nederlasetaal is eenmaal niet gemakelijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mag best mijn naam noemen hoor. En de Nederlandse taal is inderdaad niet gemakkelijk als je alles in een recordtijd wil typen. Jouw niveau slaat echt helemaal nergens op en is voor de meerderheid van deze site-bezoekers ontzettend irritant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meerderheid?
Als mensen echt willen helpen met spel of taalfouten en het niet is om zich zelf op een hoger niveau te plaatsen, doe het dan via p.m. dan verneder je de mensen niet en je helpt ze dan echt!!!!!! Dat zullen velen waarderen.
Voor al die anderen zou ik iedere keer dat het gebeurt in een reactie vertellen dat je dyslexie hebt. Kijken wie het langer vol houdt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik corrigeer regelmatig taal- en typfouten van anderen. Ik zal hieronder aangeven waarom.

Om te beginnen, corrigeer ik niet alle taal- en typfouten. Ik begrijp best dat mensen soms een fout maken. Soms kan ik het echter echt niet laten om te corrigeren.

Het corrigeren van anderen heeft overigens in mijn geval niets te maken met het strelen van het ego, zoals sommige gebruikers van deze website bij antwoorden op dit soort vragen beweren.

Zinnen met taal- en typfouten kunnen verkeerd worden begrepen. Soms verandert zelfs de betekenis van een woord of een zin door de taalfout. Dan moet je als lezer gaan bedenken wat de schrijver bedoeld zou kunnen hebben. Dit kan allerlei ongewenste misverstanden veroorzaken. Verder leest het heel lastig als je tijdens het lezen voortdurend fouten van anderen moet verbeteren.

Ik wil ook graag mensen helpen om in de toekomst minder fouten te maken. Dit kan alleen maar positieve effecten hebben. Voor een website als http://www.goeievraag.nl maakt het misschien niet zo veel uit, als er soms een fout wordt gemaakt, maar in het dagelijks leven, kan dit ongewilde effecten hebben. Wie bijvoorbeeld een sollicitatiebrief schrijft vol taal- en typfouten, heeft weinig kans uitgenodigd te worden voor een sollicitatiegesprek. Wie een bericht schrijft naar een officiële instantie vol met fouten, kan verkeerd begrepen worden, met alle gevolgen vandien.

Overigens heeft het ook te maken met mijn opvoeding, waarin veel nadruk werd gelegd op een juist gebruik van de taal. Daardoor corrigeer ik andere mensen vaker op hun taalgebruik dan zij misschien prettig vinden. Door mijn opvoeding vind ik juist taalgebruik ook veel belangrijker dan veel andere mensen. Iets waar ik meer rekening mee zou moeten houden in mijn reacties.

Ik vind het soms ook moeilijk te begrijpen dat andere mensen sommige taalkwesties lastig vinden die ik heel eenvoudig vind. Ook daar moet ik meer rekening mee houden.

Ik hoop dat je begrijpt waarom ik soms taal- en typfouten corrigeer.
Antoni
14 jaar geleden
omdat ze je niet kunnen pakken op de inhoud en omdat sommige mensen gewoon stuitend vervelend zijn.