Een zwangere vrouw die seropositief is, kan het virus overdragen op haar kind. Dat kan gebeuren tijdens de zwangerschap of de bevalling. Eén op de vier vrouwen met hiv draagt het virus tijdens de zwangerschap of de bevalling over op haar baby. Ook na de geboorte is er een risico door het geven van borstvoeding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, dat kan. Het AMC heeft een methode om sperma te zuiveren van het HIV virus.
Vrijen zonder condoom zit er dan niet in, de vrouw moet bevrucht worden door middel van kunstmatige inseminatie.
Lees hier het artikel:

http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/archief/article/detail/2767454/1999/11/02/Nieuwe-methode-zuivering-hiv-zaad.dhtml

Toegevoegd na 2 minuten:
Het gaat hier natuurlijk om een seropositieve man, als de moeder seropositief is of beide ouders, kan het kind alsnog besmet raken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hiv kan worden overgedragen van moeder op kind tijdens de zwangerschap of bevalling, als de moeder seropositief is. Na de bevalling kan de moeder het virus overdragen via de borstvoeding. Sinds januari 2006 worden alle zwangere vrouwen in Nederland getest op hiv.
Door de moeder tijdens de zwangerschap te behandelen met medicijnen en door het kind ter wereld te brengen door middel van een keizersnede en geen borstvoeding te geven kan de kans op overdracht worden verkleind tot 2%.

Betreft een man is het anders; het zaad kan worden "schoongewassen" en dan zonder virus worden gebruikt voor bevruchting.