hoe kan het dat je soms heel weinig slaapt terwijl je moe bent?

Zoals afgelopen nacht. Ik was heel moe, ging op bed en kon niet meer slapen. toen heb ik elk uur/half uur op de wekker voorbij zien komen, ik denk dat ik maar een uur of 2 heb geslapen. Het duurde ook allemaal zo lang

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat kan een aantal oorzaken hebben. Moest je vandaag iets doen dat je spannend vond? Heb je gisterenavond laat nog iets gegeten of gedronken dat zwaar op de maag lag? Ben je je ergens zorgen over aan het maken? Is je kamer te koud of te warm? Was je lichamelijk ook moe, of was je alleen geestelijk uitgeput?

Het kan zijn dat je teveel indrukken hebt gehad op een dag om in je slaap te verwerken of dat je vlak voor je naar bed gaan je hersens in de 'alfa stand' actief zijn geweest. Het kan zijn dat je dan dus lang wakker ligt, niet per sé te peinzen maar wel na te denken. Wat vaak helpt om daar minder last van te hebben, is een half uur tot een uur voordat je naar bed gaat, af te bouwen waar je mee bezig bent (dus niet meer leren, dingen voor je werk doen, dan zijn je hersens namelijks op hun actiefst, in de alfastand). Televisiekijken is niet een goed alternatief voor iedereen, wat wel helpt is een boek lezen of iets anders creatiefs waarbij je niet teveel hoeft na te denken.

Misschien was het de dag daarvoor erg druk voor je geweest, dan heb je te veel indrukken gekregen, waardoor je erg moe bent maar niet goed in slaap kan komen omdat je hoofd te vol zit. Ik heb dat ook erg vaak, eigenlijk wel elke dag. Ik voorkom dat door 's avond wat te doen waar mijn hoofd wat leger van wordt. Ik zit 's avond vaak te tekenen maar soms schrijf ik ook wel een klein verhaaltje. Sommige mensen worden weer rustiger van de tv (film kijken bijvoorbeeld) of de computer.

Slapen doe je voor je geest, niet voor je lichaam. Als je moeheid veroorzaakt is door drukte, iets spannends of iets wat anderszins opwindend was heb je moeite om in slaap te komen voordat je geest tot bedaren is gebracht. Beter kun je nog even een krantje lezen, even van je afpraten met je partner, een ontspannend stukje muziek luisteren of wat dan ook om die maalstroom in je hersens weer in het gareel te krijgen. Tegen overmatige lichamelijke inspanning werkt een warm bad of douche uitstekend.

Dan ben je oververmoeid .Dat heb ik ook wel eens als ik in de avond druk ben geweest

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100