hoe kan het dat je soms heel weinig slaapt terwijl je moe bent?

Zoals afgelopen nacht. Ik was heel moe, ging op bed en kon niet meer slapen. toen heb ik elk uur/half uur op de wekker voorbij zien komen, ik denk dat ik maar een uur of 2 heb geslapen. Het duurde ook allemaal zo lang

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je was niet de enige die slecht heeft geslapen vanacht.het was gewoon verschrikkelijk om de afgelopen nacht door te komen.om kwart voor 10 lag ik erin,ik ben er om 2 uur maar ff uit gegaan en om half 3 er weer in.om half 5 ging mn wekker.

Het beste antwoord

Misschien droomde je wel in een andere perceptie van tijd waardoor je dacht dat de tijd heel langzaam voorbij ging terwijl je feitelijk gewoon in slaap lag.

Anders zou ik zeggen dat je constant met je gedachten ergens bij zat. Dat je daarom niet goed in slaap kon vallen. Misschien gaat er iets slecht in je leven of maak je je ergens zorgen om. Misschien ben je bang dat je vriendin vreemd gaat terwijl ze er even niet is, of misschien zit jij er erg mee dat je morgen een proefwerk hebt voor een vak waar je heel slecht in bent en maak jij je er té druk om

Al met al zou je zeggen dat je mentaal gezien erg gespannen moet zijn om zo niet in slaap te vallen. En als het probleem niet mentaal is, heb je misschien te veel koffie/cola/energie drank gehad waardoor je te veel cafeïne binnen hebt gekregen en daardoor niet in slaap kon vallen.

De temperatuur/luchtsvochtigheid kan natuurlijk ook een factor zijn. Het kon te warm, te koud of te benauwd zijn. Of misschien stond het raam wel open en was er een irritant briesje.

Dan kan het ook zijn dat je last had van andere vormen van lawaai zoals honden die door blaffen, irritante buren of van een huisgenoot.

Het kan ook zijn dat je heel erg slecht kunt tegen de verandering van de tijd. Het wordt kouder overdag.. eerder donker... Ik merk aan mezelf wel dat ik in de herfst altijd moet ''aanpassen'' (als dat wel biologisch correct is om te zeggen) en dat ik veel vermoeider ben dan in andere jaargetijden met evenveel slaap. Maar dat is eigenlijk ook een heel ander probleem als wat jij beschrijft.

Dan nog een laatste reden, het kan ook zijn dat je te weinig overdag hebt gezien. Dat je constant aan het slapen was overdag >> geeft ook moe gevoel,, en dat je daarna probeerde te slapen >> dan val je niet in slaap. Hoewel dit me niet het geval lijkt.

Zie reactie voor de rest van het antwoord!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat kan een aantal oorzaken hebben.

Moest je vandaag iets doen dat je spannend vond?
Heb je gisterenavond laat nog iets gegeten of gedronken dat zwaar op de maag lag?
Ben je je ergens zorgen over aan het maken?
Is je kamer te koud of te warm?
Was je lichamelijk ook moe, of was je alleen geestelijk uitgeput?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik had niets gedaan dat ik spannend vond. heb niet laat iets gegeten of gedronken wat zwaar op de maag lag (fris, geen alcohol). maak me zover ik weet ook nergens geen zorgen over. m'n kamer is niet te koud of te warm, lig gewoon onder een enkele deken (geen winter deken/dubbele) ik voelde me moe, dus ik denk lichamelijk ook wel, en geestelijk uitgeput? je slaapt toch sowieso als je lichamelijk moe bent?
Het kan zijn dat je teveel indrukken hebt gehad op een dag om in je slaap te verwerken of dat je vlak voor je naar bed gaan je hersens in de 'alfa stand' actief zijn geweest. Het kan zijn dat je dan dus lang wakker ligt, niet per sé te peinzen maar wel na te denken.
Wat vaak helpt om daar minder last van te hebben, is een half uur tot een uur voordat je naar bed gaat, af te bouwen waar je mee bezig bent (dus niet meer leren, dingen voor je werk doen, dan zijn je hersens namelijks op hun actiefst, in de alfastand). Televisiekijken is niet een goed alternatief voor iedereen, wat wel helpt is een boek lezen of iets anders creatiefs waarbij je niet teveel hoeft na te denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien was het de dag daarvoor erg druk voor je geweest, dan heb je te veel indrukken gekregen, waardoor je erg moe bent maar niet goed in slaap kan komen omdat je hoofd te vol zit.

Ik heb dat ook erg vaak, eigenlijk wel elke dag. Ik voorkom dat door 's avond wat te doen waar mijn hoofd wat leger van wordt. Ik zit 's avond vaak te tekenen maar soms schrijf ik ook wel een klein verhaaltje.
Sommige mensen worden weer rustiger van de tv (film kijken bijvoorbeeld) of de computer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slapen doe je voor je geest, niet voor je lichaam. Als je moeheid veroorzaakt is door drukte, iets spannends of iets wat anderszins opwindend was heb je moeite om in slaap te komen voordat je geest tot bedaren is gebracht. Beter kun je nog even een krantje lezen, even van je afpraten met je partner, een ontspannend stukje muziek luisteren of wat dan ook om die maalstroom in je hersens weer in het gareel te krijgen. Tegen overmatige lichamelijke inspanning werkt een warm bad of douche uitstekend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan ben je oververmoeid .Dat heb ik ook wel eens als ik in de avond druk ben geweest