is het mogelijk om op 14-jarige leeftijd naar de huisarts te gaan zonder dat je ouders daar ook maar iets van merken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.6K

Het beste antwoord

Als dat voor jou belangrijk is, kan dat geregeld worden, maar ik denk dat je daar wel even om moet vragen bij het maken van de afspraak. Even melden dat je niet wilt dat je ouders er van weten, en vragen of dat een probleem gaat zijn, dan weet je dat van te voren, en je huisarts ook, die kan dan beter rekening houden met je wensen.

Als je meer wilt dan alleen een consult, komen je ouders dat vermoedelijk wel te weten, maar hopelijk heb je tegen die tijd de huisarts achter je staan, en hoef je het niet alleen te doen. De huisarts heeft ook nog beroepsgeheim, en mag in elk geval niet ZOmaar alles doorvertellen aan je ouders. Alleen als jij een gevaar bent voor jezelf, vind ik het logisch als er een melding naar je ouders gaat.

Je moet er in elk geval dus even om vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Ja natuurlijk. Het wordt betaald uit de basisverzekering dus ze krijgen geen rekening. Daarnaast heeft de arts geheimhoudingsplicht dus je kan hem/haar alles vertellen. Gewoon een afspraak maken en je eigen telefoonnummer opgeven. Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja natuurlijk kan je dat ..
je huisarts mag dit officieel niet eens aan je ouders melden..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja hoor dat is mogelijk je zult dan zelf een afspraak moeten maken.een arts is door zijn beroeps geheim verplicht niets aan anderen (ouders) te vertellen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of het je lukt weet ik niet. Want school , je bent met 14 leerplichtig, wil WEL een briefje van ouders als je er niet bent. Zorg dus voor een afspraak BUITEN schooltijd en zeg expliciet tegen je huisarts dat je ouders er niet van weten. Want de huisarts zal niet als eerste verwachten dat je daar bent zonder dat je ouders ervan weten.

Heb je medicijnen nodig dan wordt het lastiger. Want vanwege het eigen risico komen die kosten via de verzekering een keer op de nota terecht...als je ouders goed bijhouden wat ze zelf aan medicijnen hebben gehaald kan het hun opvallen dat er ineens iets op staat waar ze niet van weten.

Inderdaad heeft de arts , zoals anderen ook al opmerkten, een geheimhoudingsplicht....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slim, ook even denken buiten de afspraak. Maar het is bijna herfstvakantie, dus dan moet het geen probleem zijn!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De zorg voor kinderen jonger dan 18 jaar vallen niet onder het eigen risico. zie: http://financieel.infonu.nl/verzekering/11747-zorgpremies-2009-en-2010-en-alles-over-het-eigen-risico.html#1 Ik weet net of het ook op het declaratieoverzicht komt, daarvoor moet je de verzekering bellen denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het helemaal geen slecht antwoord. Compensatieplus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Jet Ik neem aan dat het op het declaratie overzicht komt....is hard nodig anders kunnen artsen allerlei bezoekjes van minderjarigen gewoon declareren zonder dat daar enige controle op is.. bv een extra controle na ziekenhuis bezoek voor een blessure opvoeren dat nooit is geweest.
volgens mij kan dat echt wel. als je bijvoorbeeld zegt dat je even naar een vriendin die bij je in de buurt woont gaat en je rijd even langs de huisarts, is er een kleine kans dat je ouders erachter komen, als je strenge ouders hebt, zorg dan dat je vriend/vriendin er vanaf weet zodat als je ouders daar heen bellen, je vriendin in ieder geval kan zeggen dat je bij haar bent ofzo. en vraag even aan de huisarts of hij/zij dit niet aan je ouders vertelt.
succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het iets is waar geen medicijnen of behandelingen voor nodig zijn die buiten het basispakket vallen is het mogelijk. Of je moet die medicijnen dan zelf betalen. Anders krijgen je ouders de rekening te zien en weten ze genoeg. Je huisarts zal echter niet je ouders informeren maar ze komen er dus indirect wel achter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De wet zegt dat een jongere boven de 12 jaar op de hoogte moet zijn van alle informatie die met de ouders wordt gedeeld. Boven de 16 jaar moet de jongeren toestemming geven.

Maar als een jongere van 14 jaar op welke manier dan ook 'gevaar' loopt als het huisartsenbezoek bekend wordt bij de ouders, zal een huisarts een hele goede reden moeten hebben om het toch met de ouders te delen.

Het is wel zo dat, ook al houdt de huisarts het bezoek geheim, de gevolgen zoals verdere behandeling, wel bij de ouders bekend zal worden.

Het is goed om voordat er een afspraak wordt gemaakt bij de huisarts eerst even na te vragen hoe de huisarts met dit soort dingen omgaat. Afhankelijk van de klacht zou de jongere ook nog kunnen kiezen om via school een afspraak bij de schoolarts te maken. Dit kan via de mentor of lokatieleider van de school. Ook hierbij het advies dat eerst wordt nagevraagd hoe er met een dergelijke vraag om wordt gegaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, maar ga bij jezelf na of je dat zou moeten willen.
Je gaat neem ik aan naar een arts omdat er iets niet oke is? Zijn dan, op jou leeftijd, niet je ouders die dit het eerste horen te weten (nog voor de dokter zelf.)
Het kan natuurlijk ook over de pil gaan of zo, dan is er niet wat aan de hand en wil je dat zo houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heeft u ook nagedacht over het feit dat de wachtkamer bij uw arts stampvol kan zitten, en uw buurtgenoten meer doen dan alleen goedendag zeggen of blaadjes lezen?
Al heeft een arts geheimhoudingsplicht, het komt toch uit.

Het beste is om de koe bij de horens te nemen bij situatie,s die een bedreiging vormen voor uw gezondheid
of ter voorkoming van een ongewenste situatie.

U kunt ook bij andere instantie,s terecht ipv bij uw huisarts.
Normaal moet een kind met de ouders overal over kunnen praten, vooral over dingen waar jij nu mee zit.

Ik zal uit hoofde van uw privacy niet opsommen welke
problemen er bij u aan de orde kunnen zijn,
maar wacht er niet te lang mee en probeer iemand van de familie of een zeer goede vriend/vriendin in vertrouwen te nemen, of kijk op Google voor hulp. Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit zal vast wel kunnen, vanaf 16 jaar hebben de ouders geen tot weinig inspraak over d ebehandeling van een kind.
Dit is een veel besproken onderwerp op de kinderoncologie