Waaraan gaan we dood in Nederland?

Hoeveel mensen sterven een natuurlijke dood?
Hoeveel mensen sterven door een ziekte?
Hoeveel mensen sterven er door een ongeluk.

Zijn daar percentage`s van bekend?

Het gaat me niet om de aantallen, maar om de percentages/verhoudingen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker op hoge leeftijd is het onderscheid tussen een natuurlijke dood en een ziekte nogal vaag. Op hoge leeftijd begint je lichaam het langzaam te begeven, je krijgt hartfalen, er ontwikkelt zich kanker, je takelt algeheel af en uiteindelijk ga je dood aan een van die aftakelingen. Dat is volgens mij ook een natuurlijke dood.

Het beste antwoord

Ik denk dat deze link wel de percentages geeft die je zoekt:

http://www.swov.nl/nl/research/kennisbank/inhoud/90_gegevensbronnen/inhoud/doodsoorzaken.htm

Het is uitgesplitst in hart- en vaatziekten, kanker, overig (ziekten), overige niet-natuurlijke dood, zelfmoord, verkeersongevallen en overige ongevallen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Deze geeft een vergelijkbaar overzicht over de laatste 40 jaar:

http://www.swov.nl/cognos/cgi-bin/ppdscgi.exe?DC=Q&E=/Nederlands/Varia/Doodsoorzaken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Naar verhouding sterven de meeste mensen op jonge leeftijd van 0 tot 25 aan een ongeluk thuis of op straat

Mensen van 25 tot 70 sterven meestal aan een ziekte

En mensen 70+ sterven meestal een natuurlijke dood

Toegevoegd na 2 minuten:
Sorry ik was vergeten de percentage's uit te rekenen.
Nu wilde ik ze bijvoegen maar ik drukte te snel op de button Antwoord bewerken! :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat er de laatste paar jaren niet veel verandering in is gekomen, maar onderstaande link verwijst naar 2007.
jc54
13 jaar geleden
Het CBS houdt dit soort dingen bij. Mogleijk heb je iets aan deze link:
http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?VW=T&DM=SLNL&PA=71594ned&LA=NL
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sterven doen we allemaal aan een hartstilstand! Alleen de oorzaak is bij de één anders dan bij een ander.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 lekker simpel, maar wel waar
Voor een echt goede uitsplitsing moet je eens bij het CBS
rondkijken. Onderstaande lijst geeft een overzicht van
de doodsoorzaken naar meer dan 1750 oorzaken.

Je kan de tabellen downloaden om in bijvoorbeeld Excel
de verhoudingen te bepalen.

Zo te zien is er in nederland de laatste jaren geen sterfgeval geweest door en beet van krokodil of kaaiman
(= categorie W58)

http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=7233&D1=a&D2=0&D3=0&D4=9-13&VW=T