Wat gebeurt er met de werking van medicijnen als ze 'over datum' zijn?

Werken ze dan minder? of juist meer? of anders?
Ik gebruik zeer af en toe een allergie pilletje, maar deze zijn doorgaans al over datum.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.7K

Het beste antwoord

Dat hangt van het medicijn af. Hieronder drie mogelijkheden.

1.
Van sommige medicijnen neemt de werkzaamheid langzaam af.

2.
Sommige medicijnen worden giftig.

3.
Van veel medicijnen is niet bekend wat er gebeurt als ze ouder zijn dan een bepaalde leeftijd - dat is domweg nooit getest. Stel dat ze hebben getest dat de eerste twee jaar niets gebeurt, maar geen tijd/geld/geduld hebben om langer te testen, dan wordt die twee jaar als houdbaarheidstermijn genomen. Best kans dat zulke medicijnen wel tien jaar goed blijven, maar niemand die dat met zekerheid kan zeggen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Correct. Zelf neem ik het zekere voor het onzekere, en doe ik medicijnen over de datum ook gewoon weg. Liefst direct als ik het zie: juist van antihistamine weet ik van mezelf dat ik me bij een echt flinke allergieaanval zo beroerd voel dat het me dan niet meer kan schelen wat er gebeurd kan zijn met een pilletje over de datum, en het dus toch neem. Dus uit zelfbescherming, op het moment dat ik wel rationeel kan denken, doe ik het weg voordat ik voor die keuze sta.
Cryofiel
13 jaar geleden
Goed gedacht. Waarbij "wegdoen" hopelijk betekent: inleveren bij de apotheek. Toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uiteraard, ik gooi nooit medicijnen zomaar bij het huisvuil.

Andere antwoorden (5)

de werkzaamheid van de stof neemt af, maar je weet niet in welke mate, dus dat kan je niet compenseren door er meer van te slikken.
Rieneke1
13 jaar geleden
De wrking zal instabiel worden en dat kan problemen gaan opleveren bij gebruik. Je weet niet welke kant het op gaat het kan sterker worden het kan minder werken of door de veranderde samenstelling een heel andere uitwerking hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De einddatum is gegarandeerd. De medicijnen moeten hoe dan ook correct werken voor die datum.
Als de houdbaarheid vele jaren is kun je er behoorlijk zeker van zijn dat enige overschrijding niet uitmaakt. Neem nou bv ascorbinezuur...dat veranderd echt niet. Blijft gewoon vitamine C.

Echter, bij medicijnen met een korte einddatum moet je vooral niet na de einddatum ze gebruiken. (hooguit dagen).
Van die medicijnen is bekend dat ze achteruit gaan in werking.

Er zijn ook medicijnen die slechts uren bruikbaar zijn voor het gewenste effect....stoffen als radioactief jodium (kanker bestrijding). Die worden dagelijks "vers" gemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In aanvulling op de vorige antwoorden: als ze over de datum zijn zou ik ze niet gebruiken. Het is geen enkel probleem om even bij de huisarts langs te gaan ook al heb je op dat moment geen last. Ben je wel eens getest waar je allergisch tegen bent? Misschien zijn er inmiddels meer effectieve pillen. Dus: ga naar je huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In eerste instantie nauwelijks tot niets, al is die expiratiedatum ruim overschreden. Om veiligheidsredenen houdt de farmaceutische industrie toch een ruime veiligheidsmarge aan.

Na verloop van tijd worden medicijnen instabiel, waardoor in verreweg de meeste gevallen de werkzaamheid minder wordt. Maar er kunnen ook stoffen ontstaan die effecten opleveren die even onvoorspelbaar als slecht voor de gezondheid zijn. Voor de zekerheid toch maar liever die expiratiedatum aanhouden.