Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan iemand mij vertellen, of het voor ELK medicijn geldt dat met de dosis moet worden rekening gehouden met lengte en gewicht?

Van sommige medicijnen staat het vermeld, of wordt het verteld. Maar geld het niet voor elk medicijn (dat je slikt in ieder geval)?
Als je kleiner bent dan de gemiddelde mens die dat medicijn gebruikt, én ook nog eens een te laag gewicht, geldt er dan niet een lagere maximumdosis van een medicijn?

Liefste geen 'ik neem aan van wel' antwoorden, liever antwoorden met onderbouwing / bronnen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Opmerking: ga uit van medicijnen die een maximumdosis hebben.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
990
Kimath
13 jaar geleden
Een medicijn krijg je voorgeschreven door je huisarts, die zal met de dosering rekening houden met dit feit.
sterredag
13 jaar geleden
een medicijn krijg je lang niet altijd van de huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik krijg mijn medicijnen niet voorgeschreven door mijn huisarts. En hoe dan ook, artsen maken genoeg fouten is mijn ervaring, ik let zelf graag ook altijd op alles en houdt alles zelf bij.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Bij de meeste medicijnen voor volwassenen hoef je geen rekening te houden met lengte en gewicht. Bij kinderen veel vaker, inderdaad omdat die anders onevenredig veel met schadelijke bijwerkingen te maken krijgen. 500 mg paracetamol scheelt nogal of je dat als volwassene van een kilo of 70 neemt of als kind met een gewicht van 7 kg, bijvoorbeeld. Bij volwassenen kan een flink over- of ondergewicht invloed hebben maar het is doorgaans aan de voorschrijvende arts om de noodzaak in te schatten daar rekening mee te houden.

Vaak staat er in de bijsluiter een aanbevolen en vaak ook een maximum dosering vermeld. Artsen mogen daarvan afwijken in bijzondere omstandigheden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Niet alle medicijnen hebben een schadelijke werking. Dus nee. niet alle medicijnen hebben een maximum dosis en dus moet er niet op elk doosje staan dat je rekening moet houden met lengte en gewicht.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, voor veel medicijnen geldt dit niet.
ik heb er de bijsluiters van mijn medicijnen (pantoprozol en tamoxifen) even bij gepakt.
in beide staat vermeld dat de aanbevolen dosering 1 tablet per dag is.
over gewicht en lengte staat niets vermeld.

Toegevoegd na 1 minuut:
na je toevoeging: voor beide meds bestaat een maximum dosering.
(Lees meer...)
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding