Na hoeveel dagen kun je met zekerheid zeggen dat de bloeddruk zakt?

bloeddruk was 160-120 dus te hoog!
Sinds 1 week bezig met bewust eten, en sinds ruim 2 weken gestopt met roken. Ben ook begonnen met wandelen en fietsen. Ik neem aan dat de bloeddruk ook afhankelijk is van je stemming en humeur, dus na hoeveel dagen kun je met zekerheid zien of je goed bezig bent en je zeker weet dat de bloeddruk zakt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

Stress, overgewicht, alcohol en een te hoge suikerconsumptie zijn de meest voorkomende oorzaken voor essentiële hypertensie, oftewel hoge bloeddruk waar geen meetbare oorzaak voor kan worden gevonden.

Om de diagnose hoge bloeddruk te kunnen stellen moet je binnen een niet al te lang tijdsbestek, bijvoorbeeld één of twee weken, een keer of zes de bloeddruk meten, liefst op verschillende tijdstippen van de dag. Meten als je opgewonden bent of je zojuist lichamelijk ingespannen hebt. Het gaat om de bloeddruk in rust, terwijl je ontspannen bent. (niet praten, eten, tv kijken, etc. tijdens de meting)

Binnen een paar dagen kun je al resultaat zien maar ook daarvoor geldt dat een eenmalige meting weinig zegt. Ga je zelf meten, neem dat een meter voor de bovenarm. Die zijn gemiddeld wat duurder maar stukken betrouwbaar dan polsmeters.

Toegevoegd na 4 minuten:
Als je bloeddruk zo blijft is het verstandig om naar je huisarts te gaan. 160 bovendruk, de belangrijkste, is echt te hoog maar 120 onderdruk is veel te hoog. E.e.a. met in acht nemen van bovenstaande. Eén enkele meting zegt weinig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Voor een paar tientjes heb je al zo,n polsbloeddrukmeter. daarmee kan je jezelf zo vaak controleren als je wil.
Hoe snel je bloeddruk zal zakken is helemaal afhankelijk des persoons.
jc54
13 jaar geleden
Allebei de waarden zijn gevaarlijk,
zowel de bovendruk alsmede de onderdruk.
Ga zo spoedig mogelijk naar uw huisarts
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan heel snel gaan. Zelfs na 1 dag kan de bloeddruk al zakken, als je het rustig aan doet. Met name stress is de grootste vijand van een te hoge bloeddruk.

Om het laag te houden moet je inderdaad bewuster leven, maar dat doe je nu dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bloeddruk is van veel factoren afhankelijk. Enkelen zijn al genoemd, ook door jezelf.

Andere oorzaken: Inspanning versnel je bloedsomloop en daarmee ook je bloeddruk verhogend, vooral als je met je armen inspanning verricht stijgt de bloeddruk.

Daarnaast: Ader vernauwing zorgt ook voor hogere bloeddruk, een goede reden om je te laten controleren bij de huisarts op bv cholesterol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een onderdruk van 120 over meerdere metingen is reden voor een huisarts om medicijnen voor te schrijven. Ga niet ineens als een gek sporten zonder dat met je huisarts te overleggen, het effect kan averechts zijn. Gewoon wandelen en fietsen is wel goed uiteraard. Stoppen met roken is natuurlijk helemaal super, net al bewust eten.

Je schrijft niet of je al contact hebt gehad met de huisarts, maar die zal je bloeddruk een aantal keren meten. Vooraf moet je een paar uur niet eten en een kwartier niet inspannen. Alleen dan heb je een betrouwbare meting, die je ook nog meerdere keren moet herhalen.

Daarna zelf bijhouden kan prima, maar koop dan wel een model waarmee je via je bovenarm meet. Die zijn nauwkeuriger dan de polsmodellen.

Ik hoop voor je dat je nog even van de medicijnen af blijft, want bloeddrukverlagers slik je vaak voor jaren.

Sterkte!
13 jaar geleden
Het probleem met de bloeddrukmeting is : dat het een moment opname is .
Op die tijd is dat die meting is verricht .
Maar zoals je nu bezig bent zijn de waarden allang gedaald .
En als je bloeddruk weer redelijk weer op pijl is en dat na een lange tijd . dan kun je jouw huisarts eens vragen om een 24 uurs bloeddrukmeting .
Dan heb je precieze overzicht van jouw bloeddruk .
Het nadeel is dat je 24 uur met die band om jouw arm en met een kastje in jouw zak . en om de 20 min wordt je bloeddruk gemeten en s`nachts om het uur .
Het is geen lekker gevoel maar het is de moeite waard .
Daardoor ben ik er achter gekomen dat mijn bloeddruk s`nachts veel te hoog was .