waarom sterven er meer vrouwen dan mannen aan een hartinfarct of een beroerte?

in het maandblad Plus staat dat er in nederland elke dag 60 vrouwen en 52 mannen dood gaan aan een hartinfarct of beroerte.
cardioloog Angela Maas vertelt dat hartkwalen zich bij vrouwen anders openbaren dan bij mannen.
als je tijdens de zwangerschap een hoge bloeddruk had is dat ook een potentieel risico.
andere symptonen zijn hevige vermoeidheid, kortademig, hartkloppingen, slaapproblemen,misselijkheid.
de hartstichting wil nog geen landelijke campagne, want anders worden de vrouwen maar ongerust.
vreemd eigenlijk dat het land in rep en roer is als er iemand(vermoedelijk) dood gaat aan een stukje kip, maar dat dit vrouwenprobleem geen probleem mag heten.

Toegevoegd na 9 minuten:
ik bedoel ook, waarom is er zo weinig voorlichting erover dat zelfs huisartsen de symptomen niet herkennen en zeggen dat het de overgang , stress of gezeur is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag! +

Het beste antwoord

Best wel schokkend dat met name hartziekte vooral als een mannenkwaal gezien wordt. Bij vrouwen verlopen hartklachten vaak wat vager dan bij mannen. Daardoor worden ze minder goed herkend. Daarnaast is aderverkalking bij vrouwen moeilijker op te sporen dan bij mannen. Bij mannen hoopt de verkalking zich meestal op tot een verstopping die beter is te vinden met bijvoorbeeld een katheterisatie, bij vrouwen gaat het om geleidelijke ophopingen die moeilijker zichtbaar zijn te maken. Ook zijn die diffuse afwijkingen moeilijker te behandelen met bijvoorbeeld dotteren.

Toegevoegd na 4 uur:
Laat onverlet dat artsen zeker meer open zouden moeten staan voor hart- en vaataandoeningen bij vrouwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Vrouwen zijn tot hun overgang beschermd door hun oestrogeen.... Wanneer ze in de overgang zijn dan vervalt die bescherming en lopen ze (volgens mij) 3x meer risico...Wanneer vrouwen dan ook nog roken of flink te zwaar zijn etc... dan is het risico enorm en daarom komen er meer vrouwen om het leven wanneer ze in de overgang zitten..

Toegevoegd na 1 uur:
De symptomen die bij de overgang horen kunnen erg lijken op een infarct..Het is daarom ook erg moeilijk om dit te differentieren. Het gros van de klachten komt ook voort uit overgangsklachten, stress etc...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zag laatst op tv een reclame over hartproblemen bij vrouwen, wat blijkt er is bij mannen heel veel onderzoek naar geweest, en bij vrouwen nauwelijks, vandaar dat het bij vrouwen minder snel wordt opgemerkt.