Is afvaldumpen in Afrika een misdaad tegen de mensheid?

Het afval van het schip Probo Koala van de Nederlands-Britse oliehandelaar Trafigura dat in 2006 in Ivoorkust werd gedumpt, bevatte ruim 2.600 liter van de zeer giftige zwavelwaterstof.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ja. Als het alleen al om dit feit ging is dit al zo.
Maar er wordt massal afval gedumpt in Afrika en Azië:

"Giftig goedje in Ivoorkust is maar topje van onze afvalberg — Zes doden en duizenden zieken. Dat is het gevolg van het uiterst giftige afval dat in de Ivoriaanse havenstad Abidjan werd gelost. Voor Afrika, de vuilnisbak van het Westen, is het maar het topje van de gigantische afvalber".

"amsterdam - Vanuit Europa wordt op grote schaal illegaal afval getransporteerd. De Rotterdamse haven speelt daarin een steeds prominentere rol. Het gaat met name om elektronica-afval, kunststof, autowrakken en metaal. Het verdwijnt naar landen in Afrika en Azië en wordt daar vaak illegaal gedumpt, met alle gevolgen van dien voor het milieu en de gezondheid van de bevolking".

Dit zijn slechts enkele voorbeelden. Er zijn nog veel meer voorbeelden te vinden.
Dus: Ja, ja en nog eens ja!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja zeker...

dan moet de doodstraf maar voor heel even weer ingevoerd worden, voor één keertje dan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou en of! En niet alleen tegen de mensheid, maar tegen alles wat leeft! Hier moet de zwaarste straf op staan. Verkapte genocide is het!

Toegevoegd op 18-05-2009 11:07:57
http://nl.wikipedia.org/wiki/Diwaterstofsulfide

lees vooral het hoofdstukje "giftigheid" even.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
enerzijds wel, want er gaan mensen aan dood, en dan ook nog in een ontwikkelingsland, en dan ook nog onbeschermd door wetten en regelgeving, en dan ook nog onwetend van het materiaal waar ze mee werken.
aan de andere kant is het gewoon economie, de een heeft een probleem, lees afval, de ander heeft een oplossing, lees ARBOWET, weer een ander heeft een oplosoing, lees Ivoorkust. de keus is aan de vraagsteller, wie laat ik mijn klus opknappen, .......die vervelende `regeltjesneef` in Holland, die miljoenen extra kost, .......of de arme sloeber in Afrika die er voor een paar ton al aan begint.......

Gewetenloze handelaar weet het goede antwoord wel.
Dus als er iemand gestraft moet worden is het de handelaar, maar ook de bedenker van de regels heeft een deel schuld. Beide deelnemers aan deze sitatie behoren ook tot de mensheid, dat maakt de beslissing extra moeilijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik sluit me hier bij aan, +1
Expres en met voorbedachte rade dumpen zeker wel. Doorgaans zijn dit (in het geheim gemaakte) afspraken tussen een regering en de dumpert, en dit is natuurlijk niet de bedoeling.

Maar dit is van alle tijden. Toen we in NL pas batterijen apart inzamelden, bleek snel dat onze batterijen niet gerecycled werden, maar met een zak geld richting Polen gingen, alwaar ze toen zo de grond in gingen. Zand erover. Daar koopt het milieu natuurlijk niets voor.