ik heb 15 minuten in de zon gezeten en heb nu bruin gespikkelde armen m.n. bovenarmen hoe komt dit en wat doe ik er aan?

mijn leeftijd is 53 ik ben een vrouw

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (4)

Dit zijn pigmentvlekjes.

Toegevoegd na 9 minuten:
Als je houd ouder wordt neemt het vermogen om te herstellen tegen schadelijke UV straling van de zon af en hierdoor ontstaan pigmentvlekken.
De verouderde huid heeft vooral te lijden onder 2 factoren.
Naast het natuurlijke proces van ouder worden, waarbij erfelijkheid ook een rol speelt en vooral door hormonale veranderingen van de vrouw bij de overgang, heeft de huid vooral te lijden onder de zon. De UV stralen veroorzaken zo`n 80 % van het verouderingsproces.

Als je ze eenmaal hebt, kan je er niets anders tegen doen dan te camouffleren met speciale creme die hiervoor bij de drogist te koop is. Je kunt wel iets doen zodat het niet erger wordt en dat is je huid beschermen door te smeren met een hoge factor of sun block wanneer je in de zon gaat zitten/lopen met onbedekte huid.

Toegevoegd na 11 minuten:
corr; houd moet natuurlijk huid zijn.
amc
13 jaar geleden
Ook in de herfst is er veel UV licht, vooral op een zonnige dag. Je kunt dan ook wel degelijk verbranden bijvoorbeeld.

In jouw geval ben je niet verbrand, maar reageren sommige cellen in de huid door donker pigment aan te maken. Doordat ze dat niet allemaal gaan doen krijg je pigmentvlekjes. Sommige mensen en vooral ouderen kunnen hier wat sneller last van krijgen.

Als je uit de zon blijft zullen de meeste pigmentvlekken verdwijnen of weer wat lichter worden. Op cosmetische ingrepen na is er weinig aan te doen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Bij oudere mensen wordt dit ook wel ouderdomsvlekken genoemd. Pas als de vlek groter wordt, onregelmatig of pijn doet zou je een huisarts kunnen raadplegen.

Cosmetisch zijn er eventueel blekende crèmes of een laserbehandeling mogelijk. Ik zou daar zelf niet aan beginnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zou aan het gebruik van bepaalde medicijnen kunnen liggen. Ik neem aan dat het wegtrekt. Of je hebt een gevoeligheid voor een bepaalde stof, als je dan in de zon gaat zitten krijg je bultjes of vlekjes. Waarschijnlijk zijn het, zoals de andere antwoordgever zegt, pigmentvlekjes die regelmatig verschijnen op een ouder wordende huid.
Er zijn cremes in de handel om dat te camoufleren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je de "pil"slikt, kan dat ook gevolgen hebben.