Ik heb moeite met aanrakingen. Wat kan ik doen!!!!!

Ik heb moeite met aanrakingen, als iemand een hand op mijn schouder leg of in mijn schouder knijp krijg ik een bepaald gevoel door mij heen.
Wat is dat voor gevoel? en wat kan ik er tegen doen?

Ik hoop op snelle reacties

groet Agnetha

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Als je je graag beter wilt voelen gedurende aanraking, is het een kwestie van oefenen.

Dat klinkt misschien raar, maar het helpt!

Eerst moet je oefenen met jezelf aanraken. leg zelf je hand op je schouder en geef jezelf een complimentje. Kijk dan eens vanbinnen wat er met je gebeurt...

Doe dit net zo vaak tot je er aan gewend bent.

Vraag vervolgens iemand die je vertrouwt, - familie, een hele goede vriend, - of die je wil helpen met oefenen.

laat hem of haar beginnen met dezelfde hand op dezelfde schouder en dat complimentje waar je zelf aan gewend geraakt bent.

Op die manier ga je jezelf de-sensitiveren voor aanraking, en ga je leren dat aanraking prettig kan zijn.

Durf je een knuffel aan? lekker doen! durf je het niet aan? niet doen!

kleine stapjes gaan je helpen :-))

heel veel succes gewenst met identificeren hoe je je voelt, en het leren aanraken!

Hou vooral in gedachten dat het PRETTIG kan zijn :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Er zijn vast psychotherapeuten die hier in kunnen helpen. Ik zou hiermee naar de huisarts gaan en vragen of hij raad hiermee weet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een natuurlijke beschermingsreactie. Niets aan doen dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze geeft aan dat ze er wat aan wil doen dus het zelf vervelend vindt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Accepteren is soms een veel betere oplossing dan er een probleem van maken.
ligt eraan wat voor gevoel het bij je geeft.. bang, blij, ..
ervaring heeft mij geleerd dat als iemand die niet aangeraakt wil worden, iets vreselijks heeft meegemaakt..
en als dat in jou geval ook zo is ..kan niemand jou zeggen wat je er tegen kan doen, dan raad ik je aan er hulp in te zoeken, want vanaf hier kunnen we jou probleem niet oplossen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar aanmoedigen kan wel! ;-)) plusje van mij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
precies...
Ik heb precies hetzelfde! Ik hou er ook absoluut niet van als iemand mij aanraakt. Ik hoef niet naar een psych men moet gewoon van me afblijven, daar is niks mis mee. De één vind het prettig, de ander niet. En waarom zou iemand je ook moeten aanraken? Omdat het vriendschappelijk is? Op z'n Amerikaans (altijd hugs geven)
Nee hoor, leven en laten leven. Aan mij ook niet besteed.