Dit is mijn laatste jaar op het vmbo, ben nu 16. En ben eigenlijk doodsbang om te zakken. Iemand wat tips? iig mijn best doen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (9)

Heb je reden om bang te zijn?
Als dat zo is, je hebt nog n schooljaar de tijd om wat in te halen.
En examinators lijken eng, maar t zijn gewoon mensen die ook graag willen dat je slaagt.
Weet je al wat je na deze school gaat doen? Een toekomstplan maakt het leren nu makkelijker, omdat je weet waar je het voor doet
anneliez
13 jaar geleden
Rustig blijven ademhalen, kalm blijven en niet in paniek raken. Leer je stukken die je moet leren voor je examen, goed eten en drinken en neem op tijd ontspanning.

Laat je door je pa of ma overhoren en als je bijna alles al weet ga je lekker ff buiten spelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zet zo snel mogelijk die angst aan de kant, want die gaat je alleen maar belemmeren.

Gewoon je best doen en zorgen dat je met goede cijfers het examen in gaat. Zo heb je nog wat speling mocht het examen tegen vallen.

En als je zakt.....nou en? Is niet het einde van de wereld hoor. Doe je gewoon volgens jaar opnieuw examen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je daar vaker last van? Veel scholen bieden training tegen faalangst aan (de mijne wel in elk geval). Een vriendin van me heeft dat gedaan en het heeft haar wel geholpen. Ga gewoon eens naar een vertrouwenspersoon en vraag of jullie school ook zoiets heeft. En anders wordt het ook wel particulier aangeboden, of je kunt een zelfhulpboek voor faalangst kopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga eens praten met je mentor en leg uit dat je zo bang bent om te zakken.

Je mentor kan je tips geven en samen met jou bekijken welke vakken je misschien extra aandacht aan moet besteden.

succes dit laatste jaar zet 'm op !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedenk eens bij jezelf, heb je de voorgaande jaren makkelijk of juist met moeite gehaald?
Als je de laatste jaren gewoon makkelijk hebt gehaald dan moet je het examen jaar ook halen! Het examen jaar is (zeggen al mijn leraren) goed te meten aan de rest van je school.
Maar dat betekent niet dat je niet moet leren!
Leer gewoon een tikkeltje extra dan je meestal deed en alles moet lukken.
succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga voor je zelf na wat nou precies de angst veroorzaakt.
Is het het pak slaag dat j krijgt als je zakt (geintje)het niet mogen volgen van rijlessen of dat je je nog een jaartje mag vermaken met de onderwijzers (essen) van de school. Of misschien de andere kinderen?
Kortom relativeer de situatie, komt het niet dit jaar dan wel volgend jaar. Maar met de juiste voorbereiding heb je over het algemeen (en met vmbo specifiek) niet veel te vrezen.
Om angst te verminderen kun je jezelf testen met oude examens. Als Je daar goede cijfers voor haalt dan weet je dat je zult slagen met vlag en wimpel.
Zie die examens niet als toetsen maar als kwissen probeer zoveel mogelijk te scoren voor een koelkast of tv, dat nivelleert de spanning en leidt tot betere prestaties.
En als laatste laat je in geen geval door anderen opfokken of stressen. Leren, herhalen en herhalen, kernwoorden zoeken, onderstrepen, rijtjes van maken en stampen, formules stampen en daarna uitvoeren. Definities, stampen en in eigen woorden vertalen. Succes!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je wilt niet meer doodsbang zijn om te zakken? STOP daar dan mee! Spreek met jezelf af dat je niet meer doodsbang bent om te zakken. Het is veel fijner om niet doodsbang te zijn, dus STOP ermee en geniet van je ontspanning.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp je angst heel goed hoor, die had ik ook tijdens examens. Maar ik heb een methode geleerd om minder gespannen te zijn, doe als volgt:

Als je eenmaal op je plaats zit kijk je niet naar je examenopgave maar je legt je handen plat op de (koele) tafel.

Hierna haal je de lucht via je neus in en blaas het via de mond uit.

Dit herhaal je minimaal 10 keer, zo nodig ietsjes meer als het niet goed voelt, je moet dus compleet ontspannen worden.

Oefen hierop thuis voordat je naar school gaat om het examen te doen.

Ik hoop dat ik je hiermee iets geholpen heb, succes met je examen.