Als je binnen een aantal maanden je opnieuw ziek meldt voor dezelfde klacht, tellen je ziektedagen dan door vanaf de vorige, laatste, ziektedag?

Of wordt het als een nieuwe betermelding gezien?
Hoeveel maanden mag er dan tussen zitten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13.6K

Het beste antwoord

Beste Congoleo,

Als je hersteld bent na ziekte en binnen 4 weken weer opnieuw ziek wordt, tellen je ziektedagen door vanaf de oorspronkelijke/laatste ziektedag.

Dit is van belang voor je werkgever aangezien de werkgever uiterlijk na 42 weken ziekte dit moet melden aan UWV. Als de periode van herstel dus korter dan 4 weken is geweest dan dient de werkgever uit te gaan van de oorspronkelijke/eerste ziektedag. Ben je na 104 weken nog ziek en is er sprake van een WIA aanvraag/beoordeling wordt in dat geval ook van de oorspronkelijke/eerste ziektedag uitgegaan.

Actuele informatie vind je op de pagina: http://tinyurl.com/3yvnt5l

Met vriendelijke groet,

René
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, na 28 dagen vervalt de koppeldatum d.w.z. dat wanneer je binnen die 28 dagen weer ziek zou zijn telt de eerste ziektedag min de hersteldagen als eventuele datum voor de WIA. Soort ziekte/klachten staat los van de vorige ziekteperiode. Dus wanneer je ziek bent geweest(ongeacht de klachten) en je meldt je (onverhoopt) binnen binnen 28 dagen weer ziek blijft die 1ste ziektedag leading. Maar meldt je je na 29 dagen ziek is dat in het kader van WIA WGA de 1ste ziektedag. Beterschap!

Toegevoegd na 3 uur:
oeps na 29 dagen moet zijn na 28 dagen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
al zit er een week tussen, als je eerst hersteld bent, en je klachten komen weer terug en je hebt tussendoor wel weer gewerkt.. is dit een nieuwe ziekmelding..