Een moedervlek is een ophoping van pigment in je huid, dit kun je niet wegzuigen.
Het enige dat ze kunnen doen is een moedervlek wegsnijden, als het echt een dikke bult is.

Toegevoegd na 43 seconden:
Maar dan ontstaat er op die plek meestal een litteken.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Kimath
13 jaar geleden
uitleg voor de min?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die zal je niet krijgen ..maar je antwoord klopt wel..
Kimath
13 jaar geleden
Vind dat altijd zo jammer dat het niet uitgelegd word. Ik wil graag weten wat er mogelijk fout aan is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een moedervlak is per definitie een bultje, anders is het een pigmentvlek.
Kimath
13 jaar geleden
helemaal waar hippo :)
Maar je hebt kleine bultjes, en echt van die dikke bulten waar je echt last van hebt.
nee dat kan niet..
als je last hebt van moedervlekken kan je beter aan je huisarts een verwijsbrief halen voor een dermatoloog, en ze vakkundig weg laten halen

Toegevoegd na 17 minuten:
even uitgelegd wat moedervlekken zijn..

Moedervlekken zijn goedaardige opeenhopingen van pigmentvormende cellen in de huid. Het is een normaal verschijnsel; vrijwel iedereen krijgt meerdere moedervlekken, gemiddeld zo’n 25.
De officiële medische term voor deze goedaardige moedervlek is naevus (naevocellularis). Naast normale, goedaardige moedervlekken bestaan er nog onrustige (dysplastische/atypische) moedervlekken en kwaadaardige moedervlekken (melanomen).
Onrustige moedervlekken zijn goedaardig, maar kunnen soms voorlopers van het melanoom zijn. Een melanoom kan ontstaan uit een onrustige moedervlek en een enkele keer zelfs uit een gewone moedervlek, al is de kans dat een moedervlek kwaadaardig wordt kleiner dan 1 op een miljoen. Ook kan een melanoom “spontaan” uit tevoren normale huid ontstaan.
HOE ONTSTAAN MOEDERVLEKKEN?
Een moedervlek is een onschuldige stoornis in de ontwikkeling van de huid. Een enkele keer is een moedervlek al bij de geboorte zichtbaar aanwezig (de zogenaamde aangeboren of congenitale moedervlek). De meeste moedervlekken ontstaan tussen het derde en twintigste jaar. Na het veertigste jaar kan het aantal moedervlekken weer afnemen.
Het aantal moedervlekken wordt bepaald door erfelijke factoren en door de mate waarin de huid tijdens het leven aan zonlicht is blootgesteld. Vooral (overmatige) blootstelling aan de zon in de eerste 15 jaar van het leven is van belang bij de vorming van moedervlekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
Mooi uitgebreid antwoord, plusje!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
NEE! niet doen, aan moedervlekken moet je niet zelf prutsen, meestal zijn ze goedaardig, maar als je er in gaat zitten "wroeten" kan dat veranderen. Ze kunt ze evt (tegen betaling) laten weghalen
amigo
13 jaar geleden
nee want er zit niks in:)

het is een ophooping van pigment cellen in je huid, maar dit is niet weg te zuigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank U :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goed antwoord
Nee. Het zijn vergroeiingen van de opperhuid. Dus wegsnijden, wegbranden of wegvriezen. Het geeft allemaal wel een lidteken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
wel door een dokter laten doen, niet zelf met een mesje of aansteker of zo gaan knoeien.
Nee het kan niet en je moet van moedervlekken afblijven.
De enige manier om moedervlekken weg te halen, is chirurgisch, en dan houd je een nog veel lelijker litteken over (ik moest er een we laten halen die 'onrustig 'w as, groeide en bloedde, bleek gelukkig niks mee aan de hand te zijn).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In een moedervlek zit geen vloeistof, daarom kun je hem niet uitzuigen met een spuit. Het is een opeenhoping van cellen en er zit zelfs een wortel/staartje aan, vandaar dat verwijderen altijd door een dermatoloog dient te gebeuren. De vorm van het litteken hangt een beetje af van de plaats, grootte en hechttechniek van de arts. Je hoeft dus geen lelijk litteken over te houden. Het wordt, naast je eigen risico natuurlijk, vergoed door je verzekering.