Als je met zeer grote koude in contact komt, vormen zich in je huid kristallen uit celvocht. Je kan dat wat vergelijken met bevroren water dat omgevormd wordt tot ijskristallen.
De scherpe kantjes van die kristallen kunnen dan het omhulsel van de cel beschadigen, wat zich vertaalt in een soort vochthoudende wonden. Het zijn dus geen "brandwonden" met "ijswonden".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat kan niet - je kan er wel ijswonden door krijgen.
Wel gaan in beide gevallen de cellen kapot en is in beide gevallen dus een kapot lichaamsdeel (zoals de huid) het gevolg.
Zonder brand zijn er geen brandwonden mogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Brandwonden kunnen ontstaan door diverse oorzaken. Ten eerste kun je jezelf branden aan warmte maar ook aan koude (thermische verbranding). Daarnaast kun je jezelf branden door een vaste stof, een vloeistof of een gas. Ook kun je brandwonden oplopen door chemische stoffen of door elektriciteit.