Hoe kan het komen dat je moeite heb met het aanraken van andere mensen.

Als je moeite hebt met aanraken van mensen, behalve je partner, heb je dan een probleem? Kan dat veranderen of hoort het bij je?

Toegevoegd na 33 minuten:
Ik heb geen fysieke trauma's.

13 jaar geleden
5.6K

Het beste antwoord

Er zijn mensen die wat meer aanrakerig zijn dan anderen. Jij doet dat niet. Gelukkig wel met je partner. Wellicht dat het voor jou meer een intiem gebaar is dat je niet zomaar bij iedereen doet. Dat is prima als jij er zelf geen last van hebt.

Iemand die anderen wat gemakkelijker aanraakt heeft behoefte aan echt contact. Degene die dat niet doet, komt over het algemeen afstandelijker over.

Ga bij jezelf eens na wat het voor jou betekent om iemand aan te raken. Hoe voel jij je als een bekende of minder bekende jouw arm of schouder aanraakt. Wat voel je dan, denk je dan of zie je dan?
Als je dit weet kun je het ook gemakkelijker plaatsen waarom jij dit niet gemakkelijk doet (bij anderen dan je partner). Je kunt jouw begrip over aanraken veranderen.
Als je er een andere betekenis aan geeft, kan het je ook gemakkelijker af gaan (als je dat wilt natuurlijk).

Als je dit graag wilt veranderen, probeer dat dan eerst eens uit met goede vrienden/vriendinnen.

Je kunt het veranderen maar het hoeft natuurlijk niet. Als JIJ je er prima bij voelt, hoort het gewoon bij je (door opvoeding of karakter) en laat je het lekker zo.
Kijk eens om je heen hoe anderen dat doen en wat voor personen dat zijn. Vind je mensen die anderen aanraken leuker, warmer en wat zijn je gedachten bij mensen die dat niet doen? Wie wil jij zijn?

Warme groet,
Yvonne
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
Dank je wel, ik heb er veel aan en zal het ook vast nog vaak teruglezen.

Andere antwoorden (7)

Het zou kunnen komen door je opvoeding. Maak je er niet druk om. Als je je partner maar genoeg aanraakt is er niets aan de hand.
Zelf ben ik erg lichamelijk d.w.z. aanrakerig, maar niet iedereen is daar van gediend.
Ik denk, dat het gewoon bij je hoort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We leven in een maatschappij waarin het aanraken van andere mensen niet meer vanzelfsprekend is. Veel mensen vrezen al te veel lichamelijk contact. geldt voor situaties dat ze aangeraakt worden, maar ook als ze zelf mensen moeten aanraken.

Denk dat het een kwestie van doen is, om hier over heen te komen. Je went er vanzelf meer aan.

Je hoeft nu geen probleem te hebben, tenzij je een beroep hebt, waarbij je beroepshalve vaak mensen moet aanraken.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Dat kan bij je horen.
De ene persoon is nu eenmaal wat lichamelijker ingesteld dan een ander.
Als je dat graag wil veranderen dan kan dat, voel je je daar zelf prettig bij laat het dan lekker zo. Zie het niet als een probleem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het kan door de opvoeding komen, ik heb het ook heel sterk, maar m'n zussen niet.
nu vertelde m'n ene zus dat zij zich aangepast heeft.
ik wil me perse niet aanpassen, en het hoeft geen probleem te zijn, als je je er zelf lekker bij voelt.

het is wel irritant als soms zelfs mensen, die je amper kent je om de nek vliegen en je gaan zoenen.
gewoon iemand een hand geven, en goed aankijken is prettiger
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ook een hekel aan het aanraken van andere mensen, soms heb ik zelfs een bui dat ik mijn partner niet eens wil aanraken.
Dat zit gewoon in je persoonlijkheid. Ik ken ook een persoon die is het tegenovergestelde. Die knuffelt iedereen als begroeting :)

In mijn geval is het een onderdeel van mijn Asperger, maar het kan ook door andere redenen komen.

Ik zie het niet als probleem, de meeste mensen hebben er juist problemen mee als je te knuffelig bent.
13 jaar geleden
Niet iedereen is even aanrakerig, ik ken mensen die je elke keer als je ze ziet in de armen vliegen, en mensen die alleen 'Hé wat leuk jou weer te zien!' zeggen - en dat zegt niks over hoe aardig we elkaar vinden, alleen dat die 'zeggers' gewoon niet zo 'knuffelig' zijn en de andere wel.
Niks mis mee hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de één vliegt andere om de nek en/of geeft overal zoenen, de andere is wat meer gereserveerd. Iedereen is anders.
Ongeacht hoe het komt dat jij niet tot dat eerste type behoort : je hebt pas een probleem als je zelf denkt dat je gedrag niet normaal is. Niet doen dus, en het je ook niet laten aanpraten.
De mate waarin je lichamelijk bent zegt helemaal niets over de mate waarin je een lieve warme mens bent. het is wat je hart voelt en uitstraalt dat belangrijk is. Hoe dit zich vertaalt naar andere mensen is heel persoonlijk.
dus aanvaard jezelf maar gerust zoals je bent, iedereen is uniek en jij ook!