zou antidepressiva in ons leidingwater denkbaar zijn?

voor de fysieke gezondheid kan het al dmv fluoride. kan het ook voor geestelijke gezondheid?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht dat je bedoelde, of het al in meetbare hoeveelheden aanwezig is, omdat er zoveel mensen zijn die dit gebruiken en het weer uitplassen. Net zoals de anticonceptiepil in het water zit

Het beste antwoord

Ik neem aan dat de vraag zuiver theoretisch is bedoeld. En dan zou het niet voldoende effectief zijn, omdat mensen niet allemaal evenveel water gebruiken. Sommige mensen drinken zelfs helemaal geen leidingwater.
Daarnaast heeft het geen zin om AD toe te dienen aan mensen die niet depressief of wat ook zijn, ze gaan er echt niet beter van functioneren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Nee, dan zou heel Nederland aan de antidepressiva moeten, terwijl niet iedereen dit nodig heeft.

technisch gezien zou het natuurlijk wel mogelijk zijn.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
nee ik denk niet dat dat in het drinkwater zit.
te gevaarlijk, wan thet is/kan verslavend zijn en kost erg veel.
wel een leuk idee trouwens,allemaal vrolijke en blije mensen.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fluor zit gelukkig ook al niet in ons drink water.
Maar antidepressiva toevoegen is wel een heel slecht idee, waarom zou een gezond iemand dat binnen willen krijgen?
Niet doen dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zit al veel meer troep in het drinkwater dan er eigenlijk in zou horen te zitten. Via de urine komen er toch scheikundige oplossingen inhet drinkwater zoals hormonen.
Het is hier nog minimaal, maar toch...

Toegevoegd na 8 minuten:
Er wordt goed op de kwaliteit van ons drinkwater toegezien en antidepressiva horen er niet in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is denkbaar, maar het zou geen goed idee zijn. Zoals velen voor mij zeiden, heeft niet iedereen antidepressiva nodig. Daarnaast reageert iedere depressieveling anders op de werkzame stof. Het is vaak een hele zoektocht voordat het juiste stofje gevonden is en er verbetering merkbaar is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet elke vorm van antidepressiva werkt voor iedereen en niet elke dosis werkt voor iedereen. Daarnaast zit je inderdaad met het gebruik van het water, dat zou dan moeten matchen met de dosering die de bewuste persoon nodig heeft. En wat te denken van huisdieren?? Kan me zo voorstellen dat antidepressiva niet echt een goede uitwerking heeft op dieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha tuurlijk is het mogelijk, denkbaar? nee lijkt me niet:)
en zoizo je doet meer met water als aleen drinken....k autowassen of plantenwater geven... denk wel dat je een heele vrolijke tuin krijgt xD
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de hang geranium gaat spotaan rechtop staan en de treurwilg..............nee dat zou zonde zijn :)
Medicijnen geef je alleen maar na het diagnosticeren van een ziekte. Antidepressiva zijn geen stofjes die je nodig hebt voor je gezondheid. Bij verreweg de meeste mensen zijn ze eerder schadelijk dan bevorderlijk voor de gezondheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Technisch zou het kunnen, maar: niet iedereen is depressief; niet iedereen die depressief is heeft baat bij hetzelfde middel; wie anti-depressiva gebruikt zal gecontroleerd moeten worden; medicijnen hebben bijwerkingen.

Dus technisch zul je een bepaald middel in het water kunnen dumpen (er even vanuit gaande dat het dan werkzaam blijft en dat er geen gevaren optreden wat betreft overdosering en rare effecten in kookwater en dergelijke), maar praktisch heeft het geen enkele zin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zit sinds de jaren 70 al geen fluoride meer in ons drinkwater. Dat is naar aanleiding van een arrest van de Hoge Raad dat erop neerkomt dat toevoeging van stoffen aan het drinkwater voor een ander doel dan puur schone drinkwatervoorziening zelf zo ingrijpend is dat waterleidingbedrijven dat niet mogen doen.

Let op het woord 'stoffen'. Zo staat het ook in het arrest, niet speciaal 'fluoride'. Op dit moment is de toevoeging van antidepressiva in ons drinkwater dan ook net zo ondenkbaar als de toevoeging van fluoride, dan zou er eerst een nieuwe uitspraak van de Hoge Raad moeten komen. En daar is op dit moment geen sprake van.

Wat mij betreft overigens terecht. Antidepressiva zijn geen snoepjes in de categorie 'baat het niet dan schaadt het niet'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom moet iedereen altijd blij zijn. Ook een dipje op zijn tijd hoort bij het normale leven. En na regen komt toch altijd weer zonneschijn, dus dan waardeer je het ook meer als het weer mee zit!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Antidepressiva zijn geen middeltjes waar je vrolijk van wordt. Het zijn geen partydrugs, hoewel je die indruk wel kreeg in de glorietijd van Prozac. Een serieuze depressie is iets anders dan een dipje. Verder ben ik het wel met je eens dat dergelijke manieren van 'gezondheidszorg' uit den boze zijn.