Mijn neus raakt verstopt als ik (intensief) zing. Wie weet hoe dat kan?

Vroeger had ik er nooit last van, maar tegenwoordig als ik (intensief) aan het zingen ben, dan krijg ik opeens een verstopt gevoel in mijn neus. Best wel een beetje vervelend. Heeft iemand enig idee hoe dat kan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Als je bij het zingen (te) veel druk opbouwt in de neus-keelholte wordt de bloedafvoer vanuit het neusslijmvlies tegengehouden, waardoor er zich aldaar bloed ophoopt. Hierdoor zwelt het slijmvlies, en krijg je het verstopte gevoel. Het is dan verleidelijk om neusdruppels te gebruiken, maar dit vermindert de bloed TOEvoer, en kan op den duur schade aan het slijmvlies veroorzaken. Waarschijnlijk is de oorzaak een aangewend verkeerd stemgebruik, en als je professioneel zingt, zou ik aanraden een zangpedagoog te bezoeken, om het stemgebruik te corrigeren. Als je gewoon voor je plezier zingt, zou je ook gewoon minder intensief kunnen proberen te zingen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er ontsnapt ineens teveel lucht door de neus, waardoor deze (tijdelijk) verstopt raakt. Dus zal je mijns inziens moeten doseren. En je neus moeten ophalen ((;
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je neus, oren en mond staan met elkaar in verbinding.
Als je hard zingt komt er druk op je oren te staan. Hierdoor wordt er vocht naar je neusholte gestuwd waardoor je een verstopte neus gevoel krijgt. Zelf kreeg ik last van mijn oren als ik hard zong, dit heb ik laten verhelpen door mijn oren uit te laten spuiten. Hierna had ik geen problemen meer. Dus ik raadt je aan om je oren uit te laten spuiten.