Welke maatregelen kunnen worden genomen om de kwaliteit in de thuiszorg, verpleegtehuizen, verzorgingshuizen, dagopvang, enz. te verbeteren?

Meer overheidsgeld? Meer toezicht dat geen geld achter de strijkstok blijft hangen? Hoe bevordert men dat? Meer personeel? Als het gebrek aan personeel wordt veroorzaakt door een gebrekkig aanbod, dan aanvullen door sociale dienstplicht? Of de salarissen van verplegend personeel verhogen? En wanneer er wel genoeg aanbod is van personeel? Meer personeel aanstellen? Minder indiceren van bewoners? Niet meer in "hokjes" stoppen voor b.v. niet dementerenden, zeer licht dementerenden, licht dementerenden, matig dementerenden, zwaar dementerenden en zeer zwaar dementerenden? Geen formulierengedoe meer? Minder vergaderen? De zorg is er om de zorg en niet om te vergaderen. Aftopping van hoge banen en hoge salarissen in de zorg? Mensen die zorg nodig hebben vlotter ergens plaatsen en wel zonder indicatie?

13 jaar geleden

Het beste antwoord

Indicatie is nodig, dit om te zorgen dat iemand op de plek terecht komt waar hij/zij de beste zorg kan krijgen.
Meer personeel lijkt mij niet nodig wél het aantal mensen anders verdelen, dus meer 'handen' aan de bedden en minder functies die niets tot weinig direct met de zorg te maken hebben.
Er zijn denk ik, genoeg mensen die ooit in de zorg hebben gewerkt, die als alles weer wat meer om de 'zorg' draait, terug willen, ben ik er zelf één van.

En eens kijken naar kosten, hoorde laatst iemand die aan gepaste schoenenn nodig heeft, deze kosten 1.895 euro, ik vraag me dan echt af of dat niet goedkoper kan. En zo zijn er vast meer dingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Om te beginnen moet er minder overleg gepleegd worden en oeverloos geleuterd. Er gaat veel te veel tijd in zitten. Die tijd kan beter aan de mensen ten goede komen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Je stelt zoveel vragen binnen 1 vraag, dat ik dit antwoord even voldoende acht. Wellicht kunnen anderen nog iets toevoegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat jezelf al de meeste antwoorden gegeven hebt.
maar er moet veel meer geluisterd worden naar de mensen in het veld.
achter bureau's worden de meest onzinnige dingen bedacht, maar dat geldt niet alleen voor de zorg.
wij hebben in dit land zoveel ambtenaren die allemaal wat in de melk willen brokkelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is natuurlijk makkelijk om te roepen dat er meer geld en meer personeel moet komen. Dit zou deels een oplossing zijn. met het huidige zorgsysteem denk ik eerder dat wij een oplossing moeten zoeken in de verwachtingen.

Wat mag je voor zorg verwachten bij welk zorgzwaartepakket. Als je bedenkt dat veel dementerenden maar recht hebben op 18 uur zorg per week (ZZP4 dacht ik uit mijn hoofd te weten). Dan is de verwachting die veel familie/bewoners heeft gewoon te hoog.

Veel verpleeghuizen zijn nu bezig met een omschakeling van grootschalig naar kleinschalige voorzieningen. hier komt veelal nieuwbouw bij kijken. Als je een nieuw gebouw neerzet, ga je geen grote dure aanpassingen meer doen in het oude. dus de kwaliteit gaat tijdelijk achteruit.

Om de kosten van de gezondheidszorg te drukken zou ook een beroep gedaan kunnen worden op mantelzorgers.
nu wil ik niet zeggen dat mantelzorgers harder moeten werken. in tegendeel! de tijd van IK heb een beetje pijn, IK heb zorg nodig is voorbij. De tijd van IK kook vanavond spaghetti, IK kook een beetje extra voor JOU moet gaan komen!

natuurlijk is dit niet hét antwoord op de kwaliteit. degene die het antwoord heeft dat alles oplost wordt verzocht zich te melden. hij/zij krijgt zeker een lintje!