Is autisme/adhd/dyslectie iets van deze tijd?

komt het in alle landen even veel voor? of juist in bepaalde gebieden minder? komt het door voeding? is het iets wat met welvaart te maken heeft? word er daardoor meer over gesproken? of worden wij mensen meer onder prestatie druk gezet waardoor zoiets eerder aan het licht komt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Het feit dat je tegenwoordig veel meer hoort over dit soort aandoeningen zou heel goed kunnen voortkomen uit welvaart.

Als je in een arm land zit zal waar mogelijk het budget voor onderzoek en bestrijding van ziekten eerst besteed worden aan levensbedreigende aandoeningen zoals kanker en dergelijke.

Pas als er genoeg gedaan is / wordt aan levensbedreigende ziektes en het budget het toelaat kan er verantwoord worden dat er onderzoek plaatsvindt naar ziektes / aandoeningen zoals ADHD.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het zijn 'stoornissen' (al vind ik dat een zwaar woord), die vroeger niet benoemd konden worden, maar nu een naampje hebben gekregen.

Overigens worden ze in onze moderne tijd erg snel op een persoon geplakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De laatste decennia is er op het gebied van "geestelijke stoornissen" een hoop onderzoek geweest. Daardoor is het voor hulpverleners makkelijker geworden dingen als autisme/adhd en dyslectie te herkennen.

Vroeger was een kind met een van deze stoornissen gewoon een lastig pokke-kind. Nu wordt gezien dat het kind (of volwassene) lijdt aan een van deze stoornissen, en dus met medicatie, trainingen etc geholpen kan worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Moortje2;

Mensen zijn mondiger geworden en er is meer en betere informatie voorhanden. Dat er niet altijd erg makkelijk gediagnostiseerd wordt mag blijken uit het feit dat de dyslexie van mijn zoon pas op zijn 15e werd vastgesteld.