Verstand op 0 zetten

Echt waar, altijd ben ik met wel iets bezig in m`n kop, soms wel tig dingen tegelijk! s`avonds als ik op mijn bed lig en probeer te slapen krijg ik het maar niet voor elkaar zonder gedachte(s) in slaap te vallen.
Het irri is dat mijn partner hup zo in slaap valt, als ik vraag hoe doe je dat dan zegt ie doodleuk, gewoon aan niks denken NUL nada zip lampie uit en ssssnurk! **zucht**
Als ik dan aan NUL nuuuul nul 0 0 0 denk, dan voordat ik er erg in heb dwaal ik alweer met mijn gedachte af!

Ja, Yoga... nee daar word ik gek van... krijg een zere kont van het gekke zitten en zodra ik het plingplong muziekje hoor dan zet mij dat weer aan het denken, mijn gedachten dwalen dan alweer af naar het verleden ofzo.
De aardige dame van de Yoga begeleid prima volgens mij, want de rest is altijd hieperdepieper naderhand. Och wat een rust hebben ze dan **mopper** in daarintegen, ben helemaal gefrustreerd omdat me het WEER niet gelukt is om zonder gedachtes/piekeren/ terugdenken of oh ja(atjes) te bedenken een dagje door te komen.

Mensen, wie heeft de goudentip voor mij... Graag serieuse reacties want mijn vraag is zeker serieus!

Misschien ook belangrijk, dromen doe ik ook altijd, elke nacht en ik weet het ook altijd tot de detail te vertellen (s`morgens).

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn partners grootste wens was precies dezelfde als jij nu beschrijft... En ze heeft het knopje gevonden... For more details verwijs ik naar mijn partner Deva... En ik kan het je ook leren, het is mij gelukt, en mijn partner... (trouwens je had dat al gezien, Marianne)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
leer 't mij ook? haha..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:) Yep Nieuwsgierig vraagje ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan je een hint geven... Het denken stopt nooit, never nooit nie... Dus alle pogingen om je verstand op nul te zetten zullen falen... Dus je weet nu wat niet kan... Nu wat wel kan, dus... Als je kans zou zien om dat wat er in je hoofd rondslingert, niet al te serieus kon nemen, wat zou dat zijn? Daar zit nu de oplossing... Denken zit met spieren verbonden...
Denk maar eens aan zure melk en stel je eens voor, echt doen nu, dat je een slok in je mond hebt... Wat gebeurt er? Het lichaam geeft een respons op je gedachten... Klopt dat? Daarmee is aangetoond dat je gedachten aan spieren gekoppeld is...
Die vanzelfsprekende koppeling, daar heb je last van...
Als je dat kunt ontkoppelen, dan ben je er... Hoe doe je dat dan? Door te zien wat de connecties zijn... simpel is dat weer.. Zie je die connecties, zoals net bij die zure melk, dan kun je het laten om de lichamelijke component van het proces te laten bestaan... Op deze manier roei ik dat uit.. Ik heb ook spelletjes, die dat kunnen opruimen voor je...
Dat zijn vraag en antwoord spelletjes die alle overtuigingen opruimen... Ze zijn gemaakt en ontworpen door mijn spirituele meester Sri Da Ram... Hij noemt ze DaQue Games... Die werken ook heel goed... Ik zit zometeen weer aan mijn maximale 2500 karakters dus ik moet weer stoppen... Ik hoop dat je er wat mee kan Marianne... Maar het kan, als ik het kan, dan kun jij dat ook... succes gewenst...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En je zegt dat je je dromen kunt herinneren, dat wil zeggen dat je heel bewust zaken kunt zien en onthouden... Dus jij kunt dat zeker leren..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor ECHTE geïnteresseerden gelieve mij persoonlijk te berichten voor nadere instructies...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie je dat iedereen verkeerde antwoorden geeft... Niemand die het oplost, allemaal afleidingsmanouvres... Niemand die weet wat de vraag is van Marianne... Goh best leuk is dat alleen maar reageren, ik zet het antwoord zelf al in een reactie, kan niet meer verplaatst worden en kan ook niet beduimd worden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Marianne
Yoga werkt voor jou dus heeeel goed... yoga heeft niet als oogmerk om te ontspannen hoor... dat is gewoon een prettige bijkomstigheid...yoga is gericht op BEWUSTWORDING... jij word je super-bewust van je gedachten... dat ze er altijd zijn...dat je er last van hebt... dat je er moe van wordt... dat je ze niet kunt stoppen... dat je er niet eens invloed op lijkt te hebben...
gewéldig die yoga... heb je in de gaten dat je gedachtenstroom vervelender lijkt, naar mate jij je er meer aan ergert en je er tegen verzet? laat het verzet varen en zie dat het meteen veel rustiger wordt... OK Andy en Marianne...
XiniX-Nieuwsgierig Vraagje zei dat ik het knopje om gedachten te stoppen heb gevonden... helaas dat is niet zo, maar ik kan wel vertellen wat mij heeft geholpen... (dit is één tipje... helpt het voor jou niet, blijf dan doorzoeken naar dat wat jou wel helpt...)
kijk naar je gedachtenstroom als naar een trein die langs dendert... in eerste instantie zie je alleen wagons langs suizen...dat zijn alle gedachten die continu door je hoofd draaien.. dan ga je je focussen op de ruimte tússen de wagons... dat is het moment van stilte/niets tussen de ene gedachte en de volgende... in het begin denk je dat er geen tussenruimte/stilte is, maar dat lijkt maar zo omdat jij er in geoefend bent om te focussen op de gedachten en niet op de stilte... oefen je nu dan in het focussen op de stilte... alles waar je je blik of focus op richt lijkt groter en belangrijker te worden...
ga kijken naar 'jouw' trein... naar de stilte(s) en zie wat er gebeurt...
veel succes en veel plezier...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zie je?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het beste is om iets te oefenen vóór dat je het nodig hebt...ga niet proberen om iets te doen op het moment dat je last hebt van je gedachten en daardoor niet kunt inslapen...
neem op enig ander moment van de dag tijd om te kijken naar de stiltes tussen de wagons... of welke oefening je ook wilt gaan doen...
als je wilt slapen, moet je gewoon gaan slapen, niet gaan oefenen of iets nieuws uitproberen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geweldig :)) + tig voor Nieuwsgierig + Deba!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Marianne jij bent niet serieus met het stellen van de vraag... Ik deed je een voorstel om je van je probleem af te helpen en je gaat er niet op in... Hoe serieus ben je dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien iets te snel op je teentjes getrapt? Ze bedankt o.a. jou nota bene om je bijdrage!

Het beste antwoord

Ik kan je een hint geven…

Het denken stopt nooit, never nooit nie… Dus alle pogingen om je verstand op nul te zetten zullen falen…

Dus je weet nu wat niet kan…

Nu wat wel kan, dus…

Als je kans zou zien om dat wat er in je hoofd rondslingert, niet al te serieus kon nemen, wat zou dat zijn?

Daar zit nu de oplossing…

Denken zit met spieren verbonden…
Denk maar eens aan zure melk en stel je eens voor, echt doen nu, dat je een slok in je mond hebt… Wat gebeurt er? Het lichaam geeft een respons op je gedachten… Klopt dat?

Daarmee is aangetoond dat je gedachten aan spieren gekoppeld is…
Die vanzelfsprekende koppeling, daar heb je last van…
Als je dat kunt ontkoppelen, dan ben je er…

Hoe doe je dat dan?

Door te zien wat de connecties zijn… simpel is dat weer..

Zie je die connecties, zoals net bij die zure melk, dan kun je het laten om de lichamelijke component van het proces te laten bestaan…

Op deze manier roei ik dat uit..

Ik heb ook spelletjes, die dat kunnen opruimen voor je…
Dat zijn vraag en antwoord spelletjes die alle overtuigingen opruimen… Ze zijn gemaakt en ontworpen door mijn spirituele meester Sri Da Ram… Hij noemt ze DaQue Games… Die werken ook heel goed…

Ik zit zometeen weer aan mijn maximale 2500 karakters dus ik moet weer stoppen…

Ik hoop dat je er wat mee kan Marianne…

Maar het kan, als ik het kan, dan kun jij dat ook…

succes gewenst…
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (16)

Wat bij mij altijd werkt als ik niet kan slapen, volgens mij is het ook op yoga gebaseerd, is dat je eerst een paar keer al je spieren aanspant in je lijf, echt helemaal strak, en dan ontspannen.
Vervolgens kun je (ik weet niet of ze dat bij jullie op yoga ook doen, het kan zijn dat dit dubbel is) je lichaam 'uitzetten' je begint onderaan, je denkt aan ieder lichaamsdeel en zet het bewust uit, je mag niet meer bewegen, het moet helemaal ontspannen zijn. Zo werk je langzaam naar boven. Je mag niet aan iets anders denken, je moet puur daarmee bezig zijn. Probeer je niet te irriteren als je wel ergens anders aan denkt en leid je gedachten terug naar je lijf. Tegen de tijd dat je bij je hoofd aangekomen bent, lukt het meestal wel om aan helemaal niks te denken. Zo niet, dan doe je gewoon nog een rondje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat "uitzetten" werkt bij mij ook. Heb het bijna nooit nodig, maar soms lig ik in bed, kan niet slapen, en merk dan dat ik gespannen ben. Dat geldt dan zowel mijn gedachten als mijn lijf. Dat mijn gedachten gespannen zijn, dat heb ik direct door. Het heeft een tijd geduurd voordat ik inzag dat ook het lichaam dan gespannen is. Ik "zet mijn lichaam uit". Daarmee verdwijnt de lichamelijke spanning, en daarmee ook de spanning in je gedachten. Dat uitzetten van het lichaam doe ik echter precies andersom als krullenkoppie. Ik begin bovenaan: hoofd, vooral de nek, dan de "ondernek", dan schouders, enzovoort. Soms moet ik tweemaal alles uitzetten. De eerste keer bereik ik dan een flinke ontspanning, de tweede ronde gaat alles pas echt "uit".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ghihi volgens mij maakt de richting waarin je het doet niet zo heel veel uit..
Maar ik hoop dat marianne dr wat aan heeft want in principe is t wel gebaseerd op yoga dus heeft ze t mss al wel eens gehoord..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goh, dan heb ik dus voor mezelf een stukkie yoga uitgevonden. Nooit kunnen denken...
Ik weet absoluut 100% precies waar je het over hebt...
Ik zal je vertellen hoe ik het opgelost heb. Ik heb een dvd-tv combi gekocht met sleeptimer; met één timer gaat dus de dvd en de tv uit. Ik begon met de film "fear and loathing in Las vegas" te gebruiken als slapengaan filmpje. Een film die ik goed ken en die een goeie verhouding heeft tussen dialogen en actie. Dit is belangrijk. Als je met je ogen dicht in bed ligt moet je de film kunnen volgen door naar de stemmen te luisteren. De film moet je zelf ook kennen, anders raak je afgeleid door je af te vragen wat er gebeurt. Als je zo luistert denk je "Oh ja...leuke scene"....zo heb ik mijn gedachten bezig kunnen houden met de film ipv die wervelstorm van gedachten die door mijn hoofd raasden....
Bij mij heeft het uitstekend gewerkt...ik slaap als een baby...
Een jaargang CSI in de dvd knallen werkt ook als een tierelier (wijntje voor het slapen gaan wil ook wel helpen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door je uitvoerig antwoord geef je zelf te kennen dat je al niet meer in staat bent te ontspannen ,wat ook de methode weze. Te druk leven, te veel stress, te veel piekeren, te veel adhd, te veel adrenaline, te veel caffeïne, te weinig lange termijn objectieven.Niemand kan op afstand een diagnose stellen.Jijzelf kunt eens een introspectie doen : gewoon een baaldag nemen, gaan wandelen en je afvragen waar je mee bezig bent. Ratrace? PS dromen doe ik ook en onthou ze perfekt . Ik beschouw dat als een herschikking van de harde schijf van alle mooie,lelijke en nutteloze impressies die je elke dag registreert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-Gebruik Valeriaan voordat je gaat slapen, dit zijn natuurlijke rustgevers.
- Als je niet kan slapen begin met tellen 1 tot ...... , klinkt vreemd, maar voordat je het weer ben je weer afgeleid, maar probeer je er toe te zetten om echt door te tellen. Dit werkt bij mij 9 van de 10 keer.
- Denk niet voordat je gaat slapen: ik hoop dat ik kan slapen maar "ow heerlijk, lekker slapie doen!"
- Denk niet aan je partner: Waarom kan hij zo snel slapen.
- Neem geen bak koffie voordat je gaat slapen.
- Lees een boek/tijdschrift voordat je gaat slapen.
- Zorg voor een donkere slaapkamer.
- Stop watjes in je oren als je partner snurkt.
-
Je gedachten kun je niet op 0 zetten. Maar je kunt wel je gedachten beveïnvloeden met de bovenstaande punten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het klinkt heel lullig, maar dat zijn die dingen die bij vrouwen horen is mij verteld. Mannen denken wel vaker per dag helemaal niets, terwijl vrouwen dit niet kunnen. Vrouwen denken terwijl ze wat doen, al aan het volgende. Dit is eenmaal zo, enige wat je wel kan doen, is je hoofd rustig maken. Maar zoals je partner leeg maken kunnen vrouwen blijkbaar niet.

Tips die ik kan geven;

- Rescue remedy. Ze hebben bij de reformwinkel kleine 'potjes' rescue remedy. Als je hier voor het slapen gaan 3 druppels van inneemt, wordt je hoofd een stuk rustiger. Dit helpt ook goed bij stress voor bijv. Tentamens, Sollicitatiegesprek, Optredens etc.

- Lezen voor het slapen gaan, lezen werkt voor mij altijd heel goed, want ik heb het niet op lezen. Dus dan ben ik binnen 2 hoofdstukken al in coma. Let wel op dat je genoeg licht hebt, anders ga je turen en dat werkt averechts.

Dromen overdag is trouwens niet slecht ;) Is goed voor je creativiteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk altijd aan dingen die niet bestaan.. Daar heb je ook geen issue mee of hoef je geen rekening mee te houden in het echte leven. Dan heb je ook geen complicaties. En het is gewoon leuk om te doen. Laat je gedachten gaan! Denk aan dingen die geen rol spelen in je leven. Dan sukkel ik iig direct weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen koffie na het eten, en je gedachten niet proberen te onderdrukken, maar er iets constructiefs mee te doen.
De meeste dingen waar je over piekert kan je niet oplossen vanuit je bed, dus daar kan je van bedenken: "Daar ga ik morgenochtend mee aan de gang" oid. Als je dan ontdekt dat je geen tijd hebt om je piekersels in te plannen, dan moet je wat meer tijd vrijmaken. Door te stoppen met yoga bijvoorbeeld, want dat vond je toch al niet wat!
Maar ga je "innerlijke rust" niet als een doel op zich zien; dan ga je je alleen maar drukker maken.

Als het allemaal niet lukt, dan kan een paar keer naar een psycholoog gaan ook uitkomst bieden; jij bent niet de eerste met dit probleem en je hoeft niet gek te zijn om naar een psycholoog te gaan. Wellicht is het een betere oplossing dan de hulp cq adviezen van de goedbedoelende hobbyisten hierzo.

Het wordt max 8x per jaar vergoed door de ziektekostenverzekering in het basispakket, met een eigen bijdrage van 10 euro per keer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Masturberen! Werkt perfect, ook voor vrouwen. Je slaapt als een roosje.
P.S.: Dit is een serieuze reactie, niet verwijderen a.u.b.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed zo... +1 van XiniX
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
juist gezien Guido...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ghihi ja als t niet lukt om nergens aan te denken, kun je altijd nog aan seks gaan denken! +1 van Krullie!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@krullenkoppie
niet aan seks dénken... maar doen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goeie ;) maar mastuberen naast je partner, die dat veeeeelste interessant vind... is ook niet echt slaapverwekkend! Daarna ben ik weer helemaal wakker en begin ik weer te dwalen met gedachten haha :)) echt waar I NOW, maar zeker +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan gaat je partner toch lekker meemasturberen? En als jullie dan toch allebei bezig zijn, kun je net zo goed "voor het eggie" gaan. Daarna slaap je wellicht een stuk sneller in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
**lol** tis wat
Proberen om heel hard nergens aan te denken zal niet helpen, dat kan niet en dan gaan je gedachten juist racen.

Wat bij mij helpt als ik niet vanzelf in slaap val, is juist mijn aandacht richten in plaats van te proberen geen aandacht te hebben. Bijvoorbeeld met de volgende oefening:

Je kunt als je in bed ligt, één voor één al je spiergroepen aanspannen, even de spanning vasthouden, en dan bewust ontspannen. Begin bij je tenen: span ze samen, hou twee tellen vast, en ontspan ze dan. Span vervolgens de spieren in je enkels, hou twee tellen vast, en ontspan. Je gaat rustig door met je kuiten, je knieën, je dijen etc. tot aan je gezicht. Probeer je hele aandacht in het spannen en ontspannen van die ene spiergroep te stoppen. Mochten je gedachten afdwalen, helemaal niet erg, zodra je het merkt, ga je gewoon door waar je gebleven bent.

Het gaat er niet om dat je het perfect doet, het gaat erom dat je bereid bent telkens weer je aandacht te richten op het één voor één aanspannen en ontspannen van je spieren. Hoe kleiner de 'stapjes' van beneden naar boven, hoe beter. Je tenen, enkels, kuiten, knieën en dijen apart doen werkt dus beter dan in één keer je benen te spannen en ontspannen. Kom je boven aan en ben je nog niet in slaap, ook niet erg, gewoon overnieuw beginnen.

Als je dit iedere avond doet, leer je jezelf om bewust te ontspannen, en op een gegeven moment merk je waarschijnlijk dat je het niet eens meer redt om al je spieren een keer te spannen en ontspannen omdat je voor die tijd al in slaap bent. Dat heeft wel wat geduld nodig, je bent bezig jezelf opnieuw te programmeren om beter in te slapen, en dat lukt misschien niet meteen de eerste keer in tien minuten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aan de manier waarop je schrijft merk ik al dat je een onrustig persoon bent. Die tekst is leuk geschreven maar zo druk. Mijn dochter schrijft ook zo, dus ik vind het wel herkenbaar (en grappig).

Je moet proberen de dag af te sluiten alvorens je in bed stapt. Dus als je nog ergens mee zit of nog ergens over moet nadenken doe dat dan van tevoren en neem een beslissing hoe je dat de volgende dag gaat aanpakken.
Zet in bed een mp3/ipod op je hoofd met je eigen muziek
en luister daar echt naar. Je gedachten worden dan binnen
1 minuut afgeleid van datgene wat je wakker houdt en omdat je de muziek kent, zullen je hersenen in de slaapstand schieten als je rustig ligt (bij mij althans).
Leg de mp3-speler weg en je bent vertrokken naar dromenland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Echt, ik ben geen druk persoon!
Grappig dat je dit denkt na het lezen van mijn vraag... :) Bedankt voor de tips! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet druk, wel chaotisch dan? 't Is maar een indruk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
;) Misschien en ik chaotisch qua schrijfstijl! Ik denk dat ik daar maar eens aan moet gaan werken (...)
Bedankt voor je opmerking!
Je gedachten sturen is een proces wat je door moet. Het zal je inderdaad frustraties opleveren Maar uiteindelijk zal het steeds makkelijker gaan. Geloof me, heb er zelf ook last van gehad. Probeer voor jezelf te bedenken waar je over wilt dromen. Door je vast te houden aan deze gedachten en ook streng voor jezelf te zijn als je gedachten afdwalen (schrijf het desnoods op). Hierdoor bestuur je niet alleen je dromen maar ga je ook rustiger slapen.
Of probeer ademhalingsoefeningen waarbij je je bij iedere ademhaling visualiseert dat je dieper in slaap raakt en je hoofd stukje bij beetje leger wordt.

Heeft bij mij geholpen, ben alleen bang dat dit weer iets is dat voor een ieder weer anders werkt. Succes !!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
al veel goede tips hier!
wat mij helpt als ik niet kan slapen omdat ik teveel na aan het denken ben, is opschrijven waar ik over na denk. niet hele verhalen maar gewoon steekwoorden. ik lig namelijk nog vaak te denken; 'o ik moet morgen nog' en 'ik mag niet vergeten dat..' etc. daar kan ik echt van wakker liggen. ook als ik over andere dingen pieker, helpt het om dit even kort op te schrijven. alsof ik het dan even 'parkeer' voor de volgende dag.
ook een avondritueel kan helpen. rustige activiteiten voordat je gaat slapen, elke avond in dezelfde volgorde zodat je lichaam weet dat je zo gaat slapen. (bijvoorbeeld rustige wandeling, douchen, met pyama op de bank nog een kop thee, tanden poetsen en naar bed)
wanneer ik echt veel aan mijn hoofd heb, pak ik van de etos nachtrustcomplex. dit zijn capsules met valeriaan en melatonine. alleen het idee werkt bij mij vaak al.
succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt een aantal dingen proberen. Wat jou zal helpen, zal afhangen van wat bij jou de oorzaak van je probleem is. En van je karakter, enzovoort.

Daar kan ik hier niet allemaal over oordelen, dus moet ik het laten bij een aantal tips die je zou kunnen proberen.

Wil je te veel? Heb je elke dag, elke week weer het gevoel dat je meer had willen doen? Dat er dingen zijn die continu blijven liggen omdat je er niet aan toekomt?

Als dat zo is, wil je kennelijk teveel. Dan zit er maar één ding op: snijden in je activiteiten. Doe minder. Schrap een aantal activiteiten. Helemaal schrappen, dat levert een boel tijd op.

Dat kunnen ook die TV-series zijn die je "moet" volgen. Wat mis je als je ze niet volgt? Juist, bijna niets. Scheelt weer veel tijd.

Andere mogelijkheid is dat je te chaotisch bent. Je begint al aan het volgende voordat het vorige af is. Of je kunt het vorige niet afmaken omdat je moet wachten tot iemand anders iets heeft gedaan.

In al die gevallen blijven je gedachten bezig met die open punten. Je bent in feite bezig met het in de lucht houden van een heleboel balletjes. Hoe meer van die balletjes, hoe meer moeite het kost, en hoe groter de kans dat je een balletje bijna laat vallen, en er slechts met een paniekreactie op kunt reageren.

Dat geeft allemaal onrust.

Oplossing kan zijn (behalve het laten vallen van sommige activiteiten): schrijf de dingen op. Orden. Sorteer. Categoriseer.

Dwing jezelf daartoe. Het geeft een hoop rust. Nu ben je bezig met "oh ja, dat moet ik nog doen". Of met "oh shit, dat ben ik nog helemaal vergeten". Met lijstjes los je dat grotendeels op. Dan zitten die balletjes op de lijstjes, en zijn ze dus weg uit je gedachten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan wat ik al in een eerdere reactie noemde: je gedachten zijn gespannen. Je lichaam ook. Dat beïnvloedt elkaar. Ontspan je lichaam. Ga al je lichaamsdelen, al je spieren één voor één af. Ontspan alles. Dan ontspannen je gedachten vanzelf mee. Doe dit wel geconcentreerd. En doe het rustig. Niet even-snel-dan-kan-ik-slapen. Nee, rustig aan. Concentreer je op het ontspannen. Maak het inslapen totaal onbelangrijk. Je ziet wel wanneer dat komt, en komt dat een half uur later, dan is dat gewoon maar zo. Met die houding komt het inslapen vanzelf sneller - als je het maar niet wilt. Klinkt raar, is wel zo. Vergelijk het met fietsen. Als je je heel erg bezig houdt met het evenwicht, zul je wiebelig blijven. Zodra je je concentreert op het "ik wil daarheen fietsen", en "daarheen" is honderden meters verder, en je vergeet dat je stabiel wilt blijven - dan pas word je stabiel, juist omdat je dat niet meer zo hard wilt. Verder kun je je gedachten naar de achtergrond dringen met andere gedachten. Stuur je aandacht. Bedenk een soort film, een anecdote, een sketch, waarin jij iets doet of iets beleeft. Bedenk hoe je op vakantie gaat, of hoe je boodschappen gaat doen en daarbij die oudere dame helpt omdat ze niet bij de laagste schappen kan omdat ze niet kan bukken. En dat je dan in de krant komt vanwege je behulpzaamheid, en een prijs wint, en daarmee een handig klein apparaatje kunt ontwikkelen waarmee ouderen wel bij de onderste schappen kunnen. Ik bedenkt dit ter plekke. Ga dagdromen in je bed. Dat doe ik nu ook aan mijn computer. Alle andere gedachten zijn dan vanzelf weg, je dagdroomt over iets prettigs, en je bent - alweer - juist niet bezig met in slaap vallen. En juist daardoor zul je in slaap vallen. Als je het maar onbelangrijk genoeg vindt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor de moeite, een aantal tips gaat ik echt (uit)proberen! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hmm, kennelijk was mijn lange antwoord zo slaapverwekkend dat je bent vergeten die +1 uit te delen... Nou ja, doel bereikt, dus iedereen blij!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry... alsnog +1
Het enige wat vrouwelijke (xD) verstand echt op nul kan resetten is het overvloedige orgasme...

Toegevoegd op 15-05-2009 00:01:46
PS: slaap lekker^^
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
;) +1
Ik kan alleen uit eigen ervaring spreken en zal je geen tips geven in de vorm van pilletjes, muziekjes en warme melk etc. Wat altijd werkt en waar je zeker moe, voldaan en gedachteloos van in slaap valt is een orgasme. Liefst nog meerdere keren ;) Het is al een aantal keren gezegd en ik kan niet anders dan het er roerend mee eens zijn. Dus hou je partner nog ff wakker of ga lekker zelf aan de slag :) Werkt altijd!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
toch denk ik dat je aan meditatie, Yoga, of Tai chi, iets zult hebben, als ik je verhaal zo lees denk ik met name aan tai chi, het vervelende is dat het niet direct resultaat geeft, je zult het echt enige tijd moeten proberen. Je kunt natuurlijk niet aan niets denken, maar je kan de chaos in je hoofd wel structureren door langere tijd aan iets specifieks aandacht te schenken, bijv. je ademhalingof je bewegingen, succes