Hoe kan ik mijn voornaam veranderen?

Hallo, Ik ben 16 jaar oud en ik wil graag mijn voornaam veranderen,,, wat zou ik moeten doen om me voornaam te kunnen veranderen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Antwoorden (6)

Gewoon aan den volke kond doen! Je zegt tegen iedereen vanaf nu heet ik geen huppedepup meer, maar hoppeldepop. en dat blijven volhouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een persoon mag van naam en/of voornaam veranderen wanneer aan bepaalde strikte voorwaarden is voldaan, die zijn vastgelegd in de wet (*). In deze wet is in het bijzonder voorzien in de volgende beginselen:

* De verandering van de naam en/of voorna(a)m(en) is geen recht maar enkel een gunst, die respectievelijk bij koninklijk besluit of bij ministerieel besluit wordt verleend;
* Voor de bij de wet bepaalde naam en de door de ouder(s) gekozen voornamen geldt het beginsel van de vastheid van naam en voornaam dat van openbare orde is. Op grond hiervan kunnen personen kunnen worden geïdentificeerd. Bijgevolg is het aan de Koning om de grond van een verzoek om naamsverandering te beoordelen en aan de minister van Justitie om gevolg te geven aan een verzoek om voornaamsverandering;
* De naamsverandering wordt slechts uitzonderlijk toegestaan op voorwaarde dat het verzoek gesteund is op ernstige redenen. Bovendien mag de nieuwe gevraagde naam geen aanleiding geven tot verwarring en de verzoeker of derden niet schaden;
* Aan de procedure tot naamsverandering kan slechts een gunstig gevolg worden gegeven ingeval geen enkele andere procedure tot het gewenste resultaat kan leiden (bijvoorbeeld vordering tot wijziging van de geboorteakte in geval van vergissing bij de opstelling van de akte, vorderingen inzake de afstamming). Het gaat om een aanvullende procedure die niet mag worden verkozen boven een eigenlijke vordering of procedure;
* De voornaamsverandering kan onder soepeler voorwaarden worden toegestaan. Het verzoek moet eveneens met redenen zijn omkleed, maar de wet bepaalt dat enigerlei reden volstaat. Dat neemt niet weg dat de gevraagde voornamen evenmin aanleiding mogen geven tot verwarring en de verzoeker of derden niet mogen schaden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Nederland kennen we het fenomeen roepnaam. De roepnaam kan heel anders zijn dan je echte voornamen. Op school en dergelijke kun je je roepnaam officieel laten registreren. Je wordt dan met die naam aangesproken. Dit zonder dat je je echte voornaam hoeft te veranderen. Dit veranderen heeft nogal wat voeten in de aarde namelijk.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
Dat klopt, mijn vader en mijn moeder hebben allebei een andere roepnaam dan de officiële voornaam, omdat die nogal ouderwets is.
Op documenten etc staat nog wel de voorletter van de officiële voornaam, maar verder gebruikt iedereen de roepnaam.
Ik ken meerdere mensen die gewoon een anderen naam gebruiken dan ze in werkelijkheid hebben. Vaak zijn het moeilijk uitspreekbare buitenlandse namen of een beetje "oubollige" namen. Hoe dan ook, als je echt een andere naam wilt, denk vreselijk goed na over wat je nieuwe naam wordt, en vertel vervolgens aan iedereen dat je graag voortaan zo genoemd wil worden.

Of je ook werkelijk bij de burgerlijke stand iets wil wijzigen, is een heel verhaal, maar het is helemaal niet raar om een andere roepnaam te hebben dan je werkelijke naam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
beste applepie14, natuurlijk: je kunt je voornaam als roepnaam best veranderen, maar wat verander je werkelijk dan.
waarom zou je je naam willen veranderen, omdat je de jouwe niet bij je vindt passen of om voor jezelf 'opnieuw' te beginnen.
je naam heeft een bepaalde trilling, iets waarvan je ouders dachten dat deze best bij je paste
Shakespeare zei wat is een naam
en ja, wat betekent het veranderen van je naam werkelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heb ik gedaan toen ik 12 was. Niet voor de wet ofzo, maar gewoon tegen iedereen vertellen dat je anders genoemd wil worden. Mijn echte voornaam staat nog wel op mijn paspoort.

Wel opletten dat je voor het boeken van een vlucht je echte voornaam invult. Ik heb daar eens over gesproken met een medewerkster van een luchthaven en nedelanders doen dat erg vaak verkeert. Er zijn bijvoorbeeld mensen die august heten maar die altijd guus genoemd worden.