Wie weet een term - en remedie - voor iemand die een soort tegenovergestelde is van een hypochonder?

De meeste mensen herkennen het wel: iemand die je (meer) dan heel graag mag moet volgens jou hoognodig het advies van een arts inwinnen, maar de persoon in kwestie bagatelliseert zijn of haar klachten en blijft maar uitstellen. Bestaat er al een term voor zo'n persoon? "Subhypochonder" lijkt mij wel aardig, maar volgens google bestaat dat woord niet. Wie weet een betere naam. En, belangrijker, wie heeft een goede tip?
Alles is geoorloofd, als de persoon in kwestie zich daarmee maar laat overhalen....Alvast dank voor leuke namen en eventuele tips&trucs!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.5K

Het beste antwoord

Hierboven al genoemd: het tegenovergestelde van een hypochonder is een hyperchonder. Al worden als je erop googlet de twee woorden inwisselbaar gebruikt.

Maar wat ik me afvraag: gaat het hier om een volwassene? Ik weet uit ervaring hoe eng en frustrerend het kan zijn als iemand die volgens jou medische hulp nodig heeft niet naar de dokter gaat, maar het blijft principieel iets dat mensen zelf moeten beslissen. Ik zou dan ook niet zo snel zeggen álles is geoorloofd'.

Wat ik zou doen: mijn zorgen met de ander delen en vragen of hij voor mijn gemoedsrust niet een keer naar de dokter zou gaan. Maar dan hangt het er natuurlijk wel van af hoe close je met die persoon bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

een non-artsenbezoeker
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben wel voor deze term:

Struthio camelus

Struisvogel in goed Nederlands
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is inderdaad volgens mij geen echte term voor maar leuke suggestie ik ben voor ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laat nooit een struisvogel schrikken die op een betonnen vloer staat.
Het tegenovergestelde van hypo- is hyper-, dus dan wordt het een hyperchonder.

Tips? Tja, mijn moeder is er ook zo een die niet naar de huisarts te slaan is. Blijven aandringen is het enige wat in haar geval (soms) helpt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo iemand noem je een struisvogel en die doet aan struisvogelpolitiek oftewel je kop in het zand steken en daarom denken dat het er niet is. Oftewel vluchtgedrag vertonen, heel hard psychisch wegrennen van je problemen.

Hoe noem je zo iemand... ? "Bang" denk ik..

Hypochondrie is trouwens een psychische aandoening:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hypochondrie
Iemand die hypochondrisch is, is bang om een ernstige ziekte te hebben. Dat is een angststoornis.

Iemand die denkt dat het hem/haar niet zal overkomen is eigenlijk gewoon bang en durft dus niet onder ogen te komen dat het ook jou zou kunnen treffen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heet een optimist!
De remedie heet een pessimist met overredingskracht of een realist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zo iemand noem je suicidaal:)

een vriendin van mij gaat nooit, ze heeft ondertussen echt wel dingen waarvan ik zeg joh zou je niet eens gaan, ik had er al 5x gezeten.
ik denk dat je zoiets bij ontkenning kan plaatsen.
dus dat het loochenen heet.

x