Waterpijp schadelijker voor je dan gewone sigaretten?

Als je aan beide een trekje neemt, welke zou dan schadelijker voor je zijn? In de waterpijp zit normaal fruittabak.

Op internet staan heel veel verschillende dingen, en bij m'n vrienden verschillen de meningen ook.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (4)

Tabak is tabak, dat het gearomatiseerd is met allerlei smaakjes maakt niet uit (dat is 'gewone' tabak als in shag en sigaretten ook).
Roken is domweg niet goed voor je, en als je de minst ongezonde versie zou moeten kiezen zou ik gaan voor een filtersigaret.
Maar dan kunnen weer andere dingen meespelen: als ik sigaretten in huis heb rook in ongemerkt toch meer dan wanneer ik shag rook.
Als je waterpijp rookt en dan bijvoorbeeld alleen na het diner of zo, dan zal dat misschien het minst ongezond zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
- 1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Want?
Waterpijp roken is net zo ongezond als het roken van sigaretten. Misschien zelfs nog wel ongezonder. Als je waterpijp rookt, krijg je namelijk meer rook binnen. Ook duurt het roken van een waterpijp langer dan het roken van een sigaret. Je krijgt dus meer schadelijke stoffen binnen. Als je ongeveer 1 uur rookt, haal je uit een waterpijp gemakkelijk een hoeveelheid rook die je kunt vergelijken met de rook van wel 100 - 200 sigaretten! En soms duurt het roken van een waterpijp nog wel langer dan 1 uur...

Waterpijp roken is ook op een andere manier slecht voor je gezondheid. Vaak roken een aantal mensen samen één waterpijp. Het mondstuk van de waterpijp gaat dan dus van de ene mond naar de andere mond. En dat is gevaarlijk! Bacterien en virussen (zoals longontsteking of de Mexicaanse griep) kunnen zo namelijk snel overgedragen worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waterpijp is een stuk minder schadelijk
kijk maar op de hoeveel benzeen nicotine en teer die er in zit is aanzienlijk minder
ook is het zo dat je een waterpijp nooit alleen rookt
en als laatste de naam zegt het al je haalt de rook eerst door het water heen waardoor de schadelijke stoffen daarin blijven hangen
ik begrijp ook niet zo goed dat er mensen zijn die het tegen overgestelde beweren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Water iltert best wel wat, maar echt niet meer dan een filter van een sigaret, en heb je weleens goed gekeken hoe bruin die is na het roken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt ook wel maar als je kijkt naar de hoeveelheid beenzeen teer en nicotine is dat bij fruit tabak ook een stuk minder (fijt)
p.s. ik beweer niet dat water alle schadelijke stoffen uit het water haalt dat heb ik niet hellemaal goed geformuleerd maar water zuivert meer dan een filter (maar dat is wat ik denk geen fijt )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja precies dat bedoel ik, dus nu beweert alsnog de helft dat het minder schadelijk is en de andere helft dat het schadelijker is
Daar hoef je geen cursus voor te volgen.
Als je naar het water kijkt na het roken van de waterpijp, is dat bagger geworden.
De bagger die nu in het water zit, zou anders in je longen zitten.
Waterpijp is dus minder ongezond.
Helemaal niet roken is nog beter (schreef ik, met een shaggie in m'n mond).