Waarom hoor je in Nederland niemand over een 'Power Nap' ?

Deze term heb ik van mijn Engelse collega's geleerd in de tijd dat ik stage liep in Frankrijk.

Een power nap (hazeslaapje) is de perfecte verhouding tussen slapen en tijd. In een korte tijd (mijn powernaps duren nooit veel langer dan 20 a 30 minuten) wordt je van een flinke dosis energie voorzien en kan je er weer helemaal tegenaan.

Volgens mij is het te vergelijken met de remslaap.

Iemand hier ook bekend met dit fenomeen?
Hoe komt het dat je je binnen zo'n korte tijd, zo op kan laden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K
Antoni
14 jaar geleden
Ik heb er hier een vraag over gesteld: http://www.goeievraag.nl/vraag/houden-siesta-gezond-ongezond.6508 Alleen ik noem het een siësta, geen power nap. Een groot verschil is er niet, denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tijdens de siësta pakken ze toch al snel een uurtje of twee..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb dat woord wel eens eerder gehoord hoor.

Het beste antwoord

Helemaal goed. Steeds meer Nederlanders ontdekken de verbluffende resultaten van de Power Nap. Je hoort en leest er steeds meer over en ook ondernemingen en instellingen zien de voordelen van dit korte-dutje.

Door overdag een Power Nap te doen (maximaal 30 minuten), nemen de hersenactiviteiten af en komen de hersenen gedeeltelijk tot rust. Langer dan 30 minuten dutten is niet aan te raden omdat de hersenen dan volledig tot rust komen. Hierdoor zal je jezelf de hele dag vermoeid en ellendig voelen. Als je een dutje doet, kun je dus het beste een wekker meenemen.

De resultaten zijn bijzonder goed. Vanuit NASA-onderzoek is gebleken dat 26 minuten slaap je verrichtingen met 34% kan verbeteren! Tevens neemt het geheugen en concentratie toe.

Bekijk de broninfo voor meer informatie en pluspunten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik heb er hier een vraag over gesteld: http://www.goeievraag.nl/vraag/houden-siesta-gezond-ongezond.6508

Alleen ik noem het een siësta, geen power nap. Een groot verschil is er niet, denk ik.

Veel werkgevers zullen praktische bezwaren hebben tegen power naps. De combinatie "slapen" en "werken" klopt gevoelsmatig niet, maar je hebt gelijk, dat een power nap je energie weer kan vergroten. Op je vrije dag kan je natuurlijk altijd thuis een power nap nemen, op je werk blijft het lastig.
Antoni
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een siesta heeft imo niets met een power nap te maken. Siesta is immers op het heetst van de dag in warme landen. 3 uur lang. Power Nap kan je op elk moment van de dag van pas komen. Rond een uur of 11 (drink geen koffie) Na het avondeten, voor het uitgaan (23.00-23.20) Ben nog niet tevreden met dit antwoord..;)
Antoni
14 jaar geleden
Geen probleem!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie mijn antwoord voor meer info over de Power Nap. Nederland moet zeker wennen aan dit dutje en het zal in het begin zeker lastig zijn om een "dutplek" te vinden, maar voor zowel de medewerker als de werkgever zijn er enorm veel voordelen. Zie onderzoeksresultaten.
Dat je er in Nederland niemand over hoort, zal denk ik te maken hebben met een cultuurverschil. In Engeland wordt het misschien heel normaal gevonden, maar hier in Nederland niet, dus dan zullen er ook weinig mensen zijn die daar maling aan hebben en tussen de middag even een half uurtje gaan liggen. Er is nogal een cultuurverandering voor nodig om dat voor elkaar te krijgen.

Persoonlijk heb ik overigens juist dat ik me ontzettend moe voel als ik even tussendoor een hazenslaapje doe, maar dat kan natuurlijk van persoon tot persoon verschillen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof helemaal niet in dit soort nieuwlichterij, hersenspinsel van een of andere tsjakkaa-adept weer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat jij de power nap niet kent, ligt denk ik meer aan jou dan aan de power nap. Ik ken hem wel. Ik vermoed dat iedereen hem kent. In de afgelopen vier bedrijven waar ik heb gewerkt, hadden we het regelmatig over de power nap.

Het principe is dus algemeen bekend, ook hier in Nederland - althans, in Leiden, Rotterdam, Hilversum en Utrecht.

Ik doe wel eens een power nap als ik een lange autorit moet maken. Soms merk ik dat ik moe ben. Meer moe dan anders. In zo'n geval helpt een gewone pauze bij een snelwegrestaurant of in een klein dorpje niet. Dan helpt alleen een power nap. Maakt niet uit waar. Soms op een parkeerplaats, achter het stuur, stoel achterover en oogjes toe. Soms op een bankje in een parkje.

Ik doe dan de power nap tot ik er vanzelf geen zin meer in heb. Meestal duurt zo'n power nap 20 tot 25 minuten. Daarna even een kort wandelingetje, 5 minuten volstaat, en dan weer verder rijden.

Op het werk heb ik ook wel eens behoefte aan een power nap. Daar gaat het niet, helaas. Ik los dat op door 's nachts goed te slapen, er een regelmatig ritme op na te houden, ook in het weekeinde, en door zware en lichte taken goed over de dag te verdelen, evenals korte babbeltjes met collega's.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waar staat iem die zegt dat ie de power nap niet kent dan?
Omdat we in een ingebakken patroon zitten.

Ik persoonlijk denk dat we net als dieren gebouwd zijn om te eten, rusten,slapen naar behoefte en niet op tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
raar dat je dit van een engelse collega hebt moeten horen ik ken dit al jaren en ben door veel mensen in mijn omgeving erop geattendeerd.
tip: doe het met een bos sleutels in je hand .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanwaar die sleutels? Geleerd in de lik?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mocht je helemaal indutten dan laat je die sleutels los en word wakker door het kletterend geluid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die sleutels voorkomen dat je inslaapt. Zodra je inslaapt, laat je de sleutels vallen, en daar word je meteen wakker van. Ik snap niet waarom je die sleutels zou moeten gebruiken. Bij een power nap _wil_ je toch juist slapen? Ik wel tenminste. Als ik dan 15 minuten weg ben, is dat kennelijk wat ik nodig had. Ben ik 30 minuten weg, dan had ik dat kennelijk nodig. Mag ik maximaal 20 minuten weg zijn, dan zet ik wel een wekker. Die sleutelbos zou er bij mij voor zorgen dat mijn power nap maximaal drie tot vier minuten duurt. Veel te kort, daar heb ik niets aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ennuh welke lik?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@rotaluc
ja dat is mijn manier
werkt overigens wel altijd voor mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@eltigre, hij bedoelt kennelijk de gevangenis, maar wat dat hiermee te maken heeft ontgaat me eigenlijk.
De power nap is een gesofisticeerde term voor de oerklassieke siesta ,zoals die beoefend wordt in spanje, italië en zuid-frankrijk. Een korte verkwikkende slaap van max een half uurtje op bed in het semi duister doet wonderen. De spanjaarden kunnen hier zeer lyrisch over praten. De ultieme siesta is met een zilveren lepeltje in je hand de siesta doen tot het lepeltje uit je hand valt. Opgetekend uit de mond van proffssionele siestagenieters in Valencia.