hoe kom ik van dat nachtelijk eten af?

sinds mijn menopauze heb ik 's nachts honger. ik word wakker en moet iets eten. Als ik dat niet doe, geraak ik niet meer in slaap. nochtans eet ik overdag zeker voldoende. iemand een idee hoe ik van dat nachtelijk eten afkom? heb al geprobeerd om kort voordat ik ging slapen iets te eten (brood met kaas) maar dat helpt niets. Als ik wakker word is het alsof ik een tijdje door een wringer gedraaid ben, ik voel me helemaal leeg en uitgewrongen. als ik dan iets eet voel ik me beter. graag een tip, want het is allicht niet gezond plus verdik ik ervan

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat voor gevoel is het precies 's nachts? Is het je maag die te leeg is, of je bloedsuiker die te laag is? Lig je ook te trillen en ben je duizelig als je loopt? In de laatste gevallen is het zinvol om de huisarts te vragen om te kijken of alles goed zit met je bloedsuikerspiegel, of het misschien door hypoglychemie kan komen.

Het beste antwoord

Verandering van hormonen kan de suikerspiegel enorm doen schommelen. Insuline is een hormoon en dat helpt bij de suikerhuishouding en als deze door de overgang verstoord raakt, kun je dit soort ongemakken krijgen.

Als jij het geen probleem vindt om op te staan en wat te eten, dan is er niks aan de hand. Je kunt natuurlijk ook iets naast je bed neerleggen, zodat je niet uit bed hoeft.

Laat wel even je suiker controleren bij de huisarts, want het kan ook zijn dat je hypoglycemie hebt en dan moet je om de paar uur eten, anders ga je van je stokje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Maak je niet druk. Niks aan de hand. Zo lang ik leef weet ik niet beter dan dat iedereen bij ons in de familie 's nachts opstond om iets te doen: mijn vader nam om drie uur 'snachts ontbijtkoek, mijn broer een sigaret, ik een glas melk en mijn moeder moest altijd naar de w.c.
We kwamen elkaar dus geregeld tegen.

Toen ik getrouwd was, was ik de enige die wakker was. Erg eenzaam vond ik dat. Ik denk er nog vaak aan terug.

Voor anderen misschien een beetje gek, maar als je lichaam er om vraagt, zal je het wel nodig hebben. Dik wordt je er echt niet van, dan eet je toch gewoon overdag een sneetje brood minder!
Ivana
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
zo is dat, niet te moeilijk doen :)
Ivana
13 jaar geleden
Ja, ik denk ook, gewoon naar je lijf luisteren. Je hoeft niet van alles een probleem te maken. Nu denk ik vaak: heerlijk rustig mijn glaasje melk drinken en niemand die me stoort. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De gezellige keuken, middenin de nacht! Prachtig! :-)
Even bij de huisarts binnen wippen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat moet ze daar doen dan..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een boterham eten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Marion:
Om advies vragen natuurlijk.
De gemiddelde doktor moet hier toch wel iets vanaf weten. En anders kan die misschien doorverwijzen naar een diëtiste o.i.d.
Ik zou me er ook niet te druk over maken. het enige nadeel lijkt me is dat je telkens wakker wordt en op moet staan. en dat dik worden, ach het is toch geen zak chips wat je wegstouwt?.
ik eet zelf altijd voordat ik ga slapen ( 4 boterhammen ) doe ik dit niet dan wordt ik 's nachts wakker omdat ik gammel ben om mn maag, dus ik ben weer gaan eten voor het slapen.
misschien een tip: ik heb een tijdje ontbijtkoek op t nachtkastje gehad zodat ik er niet uit hoefde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het heeft niets met de overgang te maken hoor..
ik ben al jaren in de overgang en ik heb dit wat jij hebt al vanaf mijn eerste zwangerschap.. s'nachts de koelkast plunderen het is een gewoonte die je jezelf hebt aangeleerd, ik kan er ook zo weer mee stoppen en naar een paar weken kan ik het nacht ritme van denken dat ik honger heb weer opnemen
nu zorg ik dat ik meestal een crackertje naast me bed heb,die vind ik niet zo lekker dus als ik wakker word en mijn maagje heeft een vraagje.. denk ik maar aan die smakeloze crackertjes en dan is t zo weer over..wel drink ik veel water s'nachts..misschien een tip voor je ..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon iets eetbaars naast je bed leggen? Dan hoef je er niet helemaal uit, kun je wat eten als je trek krijgt, en weer lekker verder slapen.
Als leek zeg ik: misschien heb je een snelle verbranding, zodat een 'normale' nacht domweg te lang is om je bloedsuikerspiegel goed op peil te houden. En als je eenmaal ingesteld bent op 's nachts eten zal je lijf daar ook om blijven vragen, maar of dat nou erg is?

Als je niet wakker wilt worden en gewoon wilt kunnen doorslapen, moet je misschien eens met de huisarts overleggen of die kan achterhalen waar die honger vandaan komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het ook 2 jaar lang gehad, dat ik echt niet door kon slapen als ik niet iets at 's nachts.
Het zou best kunnen dat je tóch overdag te weinig eet, en je daardoor 's nachts dus met honger zit (misschien heb je nu gewoon meer voedsel nodig dan vroeger, of beweeg je meer). Of dat je over het geheel gezien genoeg eet, maar teveel 's ochtends en te weinig aan het einde van de dag, waardoor je maag 's nachts heel leeg is.
Maar het zou ook kunnen dat je juist te grote porties eet, waardoor je maag groot is en gewend is vol te zitten, en 's nachts raakt ie natuurlijk leeg omdat je lang niet eet, waardoor ie dan moeilijk gaat doen.
Dit baseer ik overigens niet op iets wetenschappelijks, dit zijn alleen dingen waarvan ik me kan voorstellen dat het zo werkt.

Mij hielp het om meer over de dag verdeeld te eten, dus 6 keer een kleine maaltijd ipv 3 keer een grote, en door 's avonds vlak voor het slapen gaan een maaltijd te eten, die niet te klein is, en genoeg proteïne (dus niet iets dat vooral koolhydraten is).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat je eet is veel belangrijker dan wanneer je het precies eet. Als jij je er prettig bij voelt en verder goed functioneert bij een nachtelijke boterham of iets dergelijks dan zou ik me daar helemaal niet druk over maken. Bedenk dat een uur of acht zonder eten best lang is. Misschien te lang voor jou om je er goed bij te voelen. Het zij zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eet iets lichts bv beschuitje voor t slapen en blijf in je bed het went vanzelf.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is dus zo, dat je het zelf vervelend vindt...als het lichamelijk goed zit, heb ik wel een tip ja..":) Discipline!

Ik kan me voorstellen dat je er iets zwaarder van wordt want je verbrand niets meer....ligt het er een beetje aan als je overdag iets aan sport doet, zal je het wel verbranden....zo niet? Boterhammen bijv. stikt van de koolhydraten en dat zet zich om in suiker en vet...Van koolhydraten blijft ook je "hongergevoel
"terugkomen".... En dan eigenlijk iets heel belangrijks en tevens mijn tip:...Je zal je discipline moeten aanspreken!! Je eetpatroon is zo ingeburgerd met nachtvoedsel dat je dat moet doorbreken!!
Neem een flink glas water.....en stap vervolgens je bed weer in...hou vol en je boekt succes!