Als men in slaap is gevallen in de stoel zonder te hebben gedroomd, hoe beseft men dan dat men geslapen heeft?

Het overkomt mij wel eens, dat ik naar b.v. een detective of voetbalwedstrijd zit te kijken en vervolgens merkt dat de detective of voetbalwedstrijd voor mijn gevoel snel afgelopen is. Ik moet dan een tijd geslapen hebben zonder dat ik het gemerkt heb. Ik heb mijzelf ook wel eens op de film gezet, toen ik in de stoel zat met mijn ogen dicht. Voor mijn gevoel ben is steeds wakker geweest, maar bij het bekijken van de film bleek dat ik toch geslapen heb. Iemand anders weet zelfs bij een kort slaapje van b.v. een paar minuten, dat die wel even geslapen heeft. Wat kan die daarvan gemerkt hebben?

13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet teveel blowen ;))

Het beste antwoord

Ik zat eens een DVD te kijken van een bepaalde serie. Ik zakte langzzzzaam weg, werd wakker met het idee dat ik alleen maar wat geknikkebold had alleen was het verhaal van de serie ineens wel erg... vaag, we waren twee afleveringen verder ;-)
Als je in slaap valt ben je waarschijnlijk te moe geweest, of hetgeen je bekijkt kan je niet voldoende boeien.
Sommige mensen vallen makkelijker in slaap dan anderen (en beweren soms ook om het hardst dat ze _niet_ geslapen hebben, ook al heeft iedereen ze horen snurken ;p).
Dus je kunt het als slaper zelf merken omdat de continuïteit van wat je keek weg is, of het ineens een stuk later is, of je ineens een paar stations verder bent dan je dacht. Je hoeft dus niet te dromen om te weten dat je sliep - zo'n hazenslaapje is meestal droomloos want veel te kort om in de REM-slaap terecht te komen (tenzij je ernstig slaaptekort hebt, dan kun je direct in een soort droomtoestand komen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Doordat men daarna wakker wordt en de toestand voorafgaand aan wakker worden is altijd slaap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja maar je merkt niet dat je wakker wordt. Je hebt het gevoel dat je alleen even je ogen hebt dicht gedaan (langzaam knipperen zeg maar)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik merk het altijd donders goed, dat ik even ben "weg"geweest.
Ik heb dat heel vaak. Soms gebeurt het zelfs dat ik niet in door heb dat er al een andere detective is begonnen.
Meestal heb ik wel door dat ik even geslapen heb omdat ik er niets meer van snap. Van het slapen zelf merk je inderdaad niets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je weet het meestal omdat je opeens wakker schrikt. Hierdoor besef je dat je dus niet wakker was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou, je hebt wel een vaag gevoel dat je een paar seconden eruit bent geweest. Althans, dat heb ik altijd. Je kunt het ook afleiden aan een arm die aan het slapen is omdat je al die tijd in een vreemde houding lag omdat je aan het slapen was. Of aan slaap in je ogen, of de behoefte om je uit te rekken etc.