Waar hangt de groei allemaal mee samen? En waarom kan je je lengte nooit precies uitrekenen?

Toegevoegd na 9 minuten:
Ik ben namelijk 1.70 en wil langer worden...
15 jaar en een meisje.
Mijn moeder 1.78 en mijn vader 1.84.
Hoelang zal ik worden..? Niemand weet het antwoord.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Kimath
13 jaar geleden
gezond eten, voldoende beweging, dat doet al veel voor je lichaamsbouw en groei.

Antwoorden (7)

Heeft met erfelijkheid te maken en met omgevingsfactoren.

Te denken valt dan aan voeding, beweging, kwaliteit van de lucht etc. Alles wat de gezondheid van de mens kan bepalen en dus ook de groei.

Toegevoegd na 47 seconden:
Doordat je nooit precies weet wat de invloed van de verschillende factoren is, kun je ook nooit precies de lengte berekenen, die iemand zal halen.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Op onderstaande site kan je precies nalezen waar de groei allemaal mee samenhangt.
Als je dit leest snap je ook waarom de lengte nooit van tevoren exact bepaald kan worden, er zijn namelijk talloze zaken die zich in de loop der jaren voor kunnen doen die allemaal van invloed zijn op de groei.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aan de lengte van je ouders zal het niet liggen; ik zal je een praktijkvoorbeeld geven van mijn dochter. Vader; 1.83, ik ;1.70. dat lijkt niet zo groot maar is beide boven het gemiddelde ( let wel ; 26 jaar geleden )
Mijn dochter is zeker 1.81, misschien iets langer. Wel blijkt dat de mannen aan vaders kant al generaties lang een bovengemiddelde lengte hadden. Verder heeft het begin van je menstruatie met je uiteindelijke lengte te maken, evenals vele andere factoren waar de overige antwoord-gevers ook al iets over zeiden. Als meisje heb je het voordeel dat je flinke hakken kan dragen, dan ben je zo 1.80 !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik was 1.63 en 13,5 jaar toen ik ongesteld werd... groeide uw dochter nog veel na haar 16de? de generaties zijn bij ons ook altijd al lang geweest. Ben de kleinste van de familie...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen mijn dochter 10 was , was ze net zo lang als ik , 1.70 dus. Ze begon te menstrueren net voordat ze 11 was. Na haar 16e is ze nog wel iets gegroeid, maar ik weet niet precies hoeveel.
ik ben ook 15 en een meisje ;ben ook 1.70 ik vind da ok (ik ben een beetje dun,ma ni zo dun;))
waarom wil je langer worden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hihi., mij noemen ze ook dun :$ soms wel vervelend...
nou ik had aangenomen geweest bij ene modellenbureau als ik 4 cm langer zou zijn... :( dus daarom wil ik graag langer worden... :$
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ah zo..
veel suc6 dan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dankjee!(F)
je kan een foto laten maken,x-stralen, van de beenderen van je pols en dan kan de dokter precies zien hoeveel centimeter je nog gaat groeien vraag maar eens aan je huisarts
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik las laatst ergens, de bron heb ik helaas niet meer, dat een meisje nadat ze voor het eerst ongesteld is geworden, nog ongeveer 6 centimeter groeit.

1.70 is overigens een mooie lengte voor een meisje hoor. Je steekt dan wel een beetje af bij je moeder, die is wat groter dan gemiddeld, maar bij de rest van Nederland niet hoor. Je vader heeft ook een redelijk gemiddelde lengte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het algemeen word je ongeveer zo lang als het gemiddelde van je ouders plus max 5 centimeter.
Maar je kunt ook iets minder dan dat gemiddelde worden.
Als je er echt heel erg mee zit kun je via je huisarts naar een endocrinoloog (arts die zich bezighoudt met de klieren in het lichaam, die klieren scheiden ook groeihormoon af). Die kan via bijvoorbeeld een foto van je groeischijven (tussen botten) bepalen of je al uitgegroeid bent of nog niet, en zo nee, een schatting doen hoe lang je uiteindelijk ongeveer zult worden.

Mijn ma was bang dat ik heel erg lang zou worden, er was niet te schatten aan de hand van lengte van mijn ouders want ik was geadopteerd. Toen ik 11 was kwam ik bij die arts, die schatte dat ik 180-185 zou worden. Uiteindelijk werd het ruim 1.86 (en later ontdekte ik dat mijn biologische ouders beiden 1.80 waren).