Bacterien in de neus

Als iemand ff langs zijn neus veegt en daarna aan een schaal met hapjes zit ( op een feestje) zijn deze bacterien dan ernstig voor mede mensen. Je ziet het erg vaak mensen de ff aan hun neus zitten (soms pulken) en dan aan eten zitten. Zover ik weet zitten de schadelijke bacterien zoals Staphylococcus ook op je huid en haar.
Dus is het nu daadwerkelijk ziekte maakend voor de medemens ? of valt het mee, als ik om me heen kijk zie ik bijna iedereen aan zn neus en daarna vrolijk boodschappen doen zonder de handen te wassen etc

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (5)

Dat valt mee, gezonde mensen hebben voldoende weerstand, anders zou iedereen continue ziek zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, daar kan je idd wel ziek van worden , zelfs als deze persoon maar niest in de ruimte kan hij menig persoon infecteren
het langs de neus vegen en of er een bulletje uithalen is zo langzamerhand een gewoonte aan het worden toch beseffen veel mensen niet dat het A heel asso is en B je mensen ziek kan maken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe meer we in onze neus pulken des te minder hebben we er met zijn allen last van.
In het bakje pinda's op de bar van een bruine kroeg schijnen nog meer bacterien te zitten dan op de wc deurkruk.
Eet smakelijk en geen handen wassen na het urineren (volgens allerlei wetenschappelijke artikelen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hygienisch is het natuurlijk niet, en daarbij hangt het ook af van je eigen weerstand natuurlijk hoe erg je er vatbaat voor bent. sommige mensen met smetvrees die zich constant de handen wassen en alles schoonhouden zijn in principe hier veel sneller vatbaar voor omdat ze geen weerstand opbouwen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de luchtwegen zitten doorgaans meer streptococcen. Maakt verder niet uit. Veel, heel veel bacteriën, ook ziekteverwekkende, dragen we constant met ons mee. Of we er ziek van worden hangt van twee dingen af: weerstand en een zogenaamde porte d'entrée, een ingang die normaal gesproken afgesloten is, zoals een wond, een katheter of een infuus.

De natuurlijke weerstand zou voldoende moeten zijn om een niesbui of iets dergelijks van medemensen op te vangen. Maar als ziektekiemen ruimschoots de tijd krijgen om zich op een voedingsbodem te vermeerderen, op van te voren klaargemaakte hapjes bijvoorbeeld, en dat gaat razendsnel onder gunstige omstandigheden, wordt het een ander verhaal. Dan wordt er wel erg veel verwacht van die natuurlijke weerstand en is de kans groter dat die onvoldoende is. Daarom kan het geen kwaad om de basale hygiëneregels toe te passen.