Hoe zit het tegenwoordig met tandarts-controles?

vroeger moest je dacht ik twee keer per jaar op controle om gesaneerd te blijven.
alleen als je gesaneerd werd verklaard, vergoedde het ziekenfonds je kosten.
ik ga al jaren braaf eens per jaar ter controle, terwijl ik eigenlijk geen klachten heb.
is het tegenwoordig toegestaan om gewoon te wachten met tandartsbezoek tot je klachten hebt?

Rieneke1
13 jaar geleden
6K

Het beste antwoord

Tegenwoordig ben je helemaal vrij met tandartsbezoeken. Vroeger moest je inderdaad gesaneerd zijn, dat is al lang niet meer zo.

Binnen het basispakket wordt 1x per jaar een controle vergoedt. Dat is dan ook alles wat het basispakket aan tandartskosten vergoedt. (Buiten het deel van kunstgebit en kaakchirurgie om)

Onze tandarts vindt het zelf ook onzin dat wij twee keer per jaar moeten komen. Dus wij gaan braaf 1x per jaar op controle.

Het is wel aan te raden om een extra tandartsverzekering af te sluiten, zodat je niet zelf voor die dure kosten hoeft op te draaien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Mijn tandarts heeft aangegeven dat verzekeringstechnisch een keer per jaar voldoende is, maar dat hij liever heeft dat ik 2 keer per jaar kom (logisch, hij moet ook zijn centjes binnen krijgen ;))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kun je doen. Maar voorkomen is beter dan genezen. Ik ben bang voor de tandarts en ben eens 2 jaar niet gegaan. Ohra heeft daarna gewoon vergoed. Maar nu ga ik liever 2 keer per jaar preventief dan 1 keer om alles weer goed te krijgen.
Dus ja het kan. Nee niet doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tegenwoordig is dat niet meer (tenminste bij mij hier in Rotterdam niet iig), ik zou voor de zekerheid wel navragen bij jouw tandarts. Ik ben zelf door omstandigheden 2 jaar niet geweest en mijn man zelfs 7 jaar. Ik heb toen geinformeerd en we hoefden niet gesaneerd te worden. Nu gaan we weer braaf elk jaar :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger toen het ziekenfonds nog bestond was je verplicht om 2 keer per jaar naar de tandarts te gaan. (sanering). Tegenwoordig bij de huidige ziektekostenverzekeraars kun je je gebit laten meeverzekeren. De contole is dan ook niet meer verplicht. De dekking is meestal niet 100% maar kun je nalezen in je polisvoorwaarden. De controle (2 maal per jaar) wordt door de ziektekostenverzekeraars vergoed. Als je wacht tot je klachten hebt, loop je achter de feiten aan. Als je nu staat ingeschreven bij een tandartspraktijk zou ik je willen aanraden om hier toch een regelmatige controle uit te laten voeren. Het is verdomd lastig om een tandarts te vinden als je pijn hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
plus voor je antwoord, maar als ik pijn heb kan ik toch gewoon bij mijn tandarts terecht?
ik kom sowieso regelmatig in die praktijk voor de mondhygieniste.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
prima antwoord, +
Maar blijf gewoon (minimaal 1x p/j) voor controle komen.
Naar de huisarts ga je als je klachten hebt, naar de tandarts om dat (zoveel mogelijk) te voorkomen.
En voor een tandarts is niets zo ergerlijk als een patient die jaren niet is geweest en nu opeens op stel en sprong geholpen wil worden omdat hij al twee nachten niet geslapen heeft van de kiespijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zou dat ergelijk zijn voor een tandarts. Of je nu wel of niet regelmatig langs komt, je kan allemaal ineens koespijn krijgen en dan wordt je gewoon geholpen.
Dat is het werk van een tandarts, daar hoeft hij/zij zich echt niet aan te ergeren, ook niet als je lang niet geweest bent. Ik heb zelf geen tandarts verzekering, als ik het uitreken ben ik duurder uit met dan zonder. Echt de moeite waard om eens na te rekenen.