Waarom is het Christendom een religie en het Boedisme een levenswijze?

verschil van religie en levenswijze

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Vaak is een religie een stelsel van beschrijvingen die als waar moeten worden aangenomen en een aantal gedragsregels die gevolgd moeten worden,
als je een aanhanger wilt zijn.

Een levenswijze is een manier van leven, het is een manier van tegen feiten en gedrag aankijken en daar het jouwe mee doen. Als het je helpt doe je het. Als het je niet helpt of geen goed gevoel geeft, dan doe je het anders, of niet.
Zelf nadenken dus.

Veelal is er in een religie wel sprake van een of meer goden die de boel een beetje van bovenaf zitten te beschouwen en hier en daar te besturen. In een levensbeschouwing is dat niet zo.

Er zijn bij sommige deel-groeperingen, ook bij een levensbeschouwing wel religie achtige trekjes te vinden (helaas) maar hoopvoller is dat veel religies, of in elk geval veel weldenkende religieuzen, steeds meer een levensbeschouwing krijgen ipv een strakke religie. Wat een goede ontwikkeling is. Zowel voor hen als de hele maatschappij.

Religare (waar het woord religieus vandaan komt) betekent 'verbinden'. :):):)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het is niet waar dat het Boedisme geen religie is. Wat is religie? Het is het leven zelf, en iedereen die meer over het leven weet te vertellen is religieus. Boeda wist alles over het leven ( en de dood) .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
inderdaad boedisme is een religie
de westerse interpretatie daarvan draait de zaken weer eens om
Ik snap niet waarom "Me and I" een duim naar beneden heeft gekregen, want zijn opmerking is terecht.

Het boeddhisme is een dharmistische non-theïstische wereldreligie. Het is een levensbeschouwelijke en religieuze stroming die werd gestart door Gautama Boeddha. Het is dus wel degelijk ook een religie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent al christen als je met Pasen en/of met Kerstmis naar de kerk gaat of nog minder...
Boeddhisme daarentegen is een levenswijze met het dagelijkse doen en laten als praktijk, van minuut tot minuut, van ademhaling tot ademhaling...

vandaar...